Bevat Hochwald Eiskoffee cafeïne? En zo ja, hoeveel?

Ik heb een literpak gehaald, maar ik kan niet vinden of het cafeïne bevat, of alleen een koffiesmaak heeft.
Wel handig dat ik dat weet, voordat ik er veel van drink. Ik mag namelijk niet zoveel cafeïne hebben, maar vind ijskoffie wel heerlijk.

Ritsuka
5 jaar geleden
in: Dranken
4K

Antwoorden (1)

Maak je niet druk om de cafeïne in deze ijskoffie. Bijna nul.
In de ijskoffie zit 0,2% cafeïnevrije koffie-extract.
0,2% is al weinig, dan geeft het alleen de koffiesmaak.
Verder is het extract gemaakt van cafeïnevrije koffie, waardoor de cafeïne bijna te verwaarlozen is.
Koffie-extract wordt wel gemaakt van koffie, niet van een koffiesmaakje. Maar nogmaals, in deze drank is dat gedaan met cafeïnevrije koffie.

https://www.jumbo.com/hochwald-eiskaffee-1l/492277PAK/
Met dank aan SimonV kwamen we er toch achter dat er ook 0,2 koffie-extract in de drank zit. Dan gaan we er maar vanuit dat in dit extract wel een beetje cafeïne zit.
Koffie-extract is net als vanille-extract te koop in een flesje. Bakkers druppelen dit in bijvoorbeeld mokkataart.
Ijskoffie op basis van extract kun en mag je niet vergelijken met ijskoffie gemaakt met verse koffie.
Na verder onderzoek ontdekte ik dat extract met water maximaal 20% van de drank bevat. Dit geldt voor alle willekeurige ijskoffie op basis van extract met cafeïne. Dit betekent dat 1 portie ijskoffie 1/5 deel van gewone koffie is, ofwel 5 porties ijsthee 1 portie koffie is. Dan zou je dus hetzelfde binnenkrijgen aan cafeïne.
Maar in deze specifieke ijskoffie is de helft van cafeïnevrij extract gemaakt. Hierdoor kun je 10 porties ijsthee vergelijken met 1 portie koffie.
Kortom, de cafeïne in deze drank is nog steeds heel laag. 10 porties ijsthee is 1 portie koffie.
https://www.volkskrant.nl/economie/je-dacht-toch-niet-dat-die-ijskoffie-uit-de-supermarkt-vanzelf-zo-mooi-romig-wordt~ba4d21fc/
Ook nog een bronnetje gevonden over de 20% met gewoon extract op basis van cafeïne.
Toegevoegd op 25 april 2019 10:03: tekst
Plaatje bij antwoord
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ritsuka
5 jaar geleden
Bedankt! :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heel graag gedaan Ritsuka! Laat de ijskoffie smaken ;-)
SimonV
5 jaar geleden
??? In de bron staat toch ook: 0,2% koffie-extract? Ik had ook al antwoord op deze vraag gegeven.
Wat ik vond: koffie-extract bevat ongeveer 1,5% cafeïne.
In een kop koffie van 125 ml zit 85 milligram cafeïne.
Ritsuka vroeg toen terecht: hoeveel milligram zit er ter vergelijking in een ijskoffie?
Ik kwam niet goed uit deze berekening. Ik heb toen m'n antwoord maar verwijderd, hopend op een beter antwoord. Ik kwam niet uit deze berekening,
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Klopt, alleen is dit cafeïnevrije koffie-extract.
Dan kun je de cafeïne verwaarlozen.
In een gewone cafeïnevrije kop koffie zit ongeveer slechts 2 mg cafeïne.
SimonV
5 jaar geleden
Nee, dus...
Ik lees echt: 0,2 % cafeïnevrij koffie-extract EN 0,2 % koffie-extract.
Maar waarschijnlijk is ook dan de hoeveelheid cafeïne te verwaarlozen?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Het is inderdaad en. Raar om 1 deel met cafeïnevrije en 1 deel met gewoon extract te maken.
Ik ben nog eens naar Duitse sites gegaan. Het is Hochwald.de
Maar een extract is echt voor de smaak. Wordt minimaal toegevoegd 0,2%. Bevat inderdaad daardoor nauwelijks noemenswaardig cafeïne.
Er wordt alleen gewaarschuwd voor de suikers, vetten....., omdat het een calorierijk drankje is.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Een algemene berekening kun je wel maken voor alle soorten ijskoffie uit pak. Dus niet voor ijskoffie gemaakt van echte koffie.
Het water met het extract (met cafeïne) is dan 20% van het drankje.
Dat betekent dat 5 porties ijskoffie evenveel cafeïne geeft als 1 portie koffie.
Maar Hochwald heeft van het extract de helft cafeïnevrij. Dan kun je ongeveer 10 porties ijskoffie vergelijken met 1 portie koffie.
SimonV
5 jaar geleden
Min is niet van mij, maar je antwoord zou dus wel even aangepast moeten worden.
SimonV
5 jaar geleden
Dikke plus voor deze analyse!