Hoe lang kan je een geopende fles rode wijn bewaren (met kurk erop natuurlijk)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
8.7K

Antwoorden (13)

Ik houd het op een dag of 5,dan weet ik zeker dat ie nog drinkbaaris.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de wijn in contact is geweest met zuurstof gaat de kwaliteit toch achteruit. Twee dagen kan wel
Verder hangt het van de wijn af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is twee dagen,daarna wordt de wijn zwak en muf!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hou het maar op 2 dagen, kijk maar op de site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 'n dag of 3 ga je smaakverschil proeven. Als je een vac-u-vin gebruikt blijft hij iets langer lekker, maar veel verschil maakt het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
90% van de rode wijnen kan je beter niet langer dan een dag of twee "open" laten staan.
Er is een kleine categorie wijnen met veel ruggegraat, die beter worden als ze een paar dagen openstaan. Dat zijn meestal wijnen van > 10 jaar oud (grand crus, gran reserva), die wel wat lucht kunnen gebruiken.
Dat zijn ook wijnen die duur zijn (20, 40 of zelfs 100 €).
Voor de rest, zo snel mogelijk opdrinken.
Vacuum pompen met de vacuvin, verlengt de levensduur met een paar dagen.
Dit geldt ook voor witte en rosé wijnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hou het meestal op 2 dagen, heel soms 3 maar dan vind ik hem al een stuk minder smaken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ligt er een beetje aan hoeveel er nog in de fles zit. Een klein restje is soms na een dag al zuur.
Een halve fles (of meer) kan op een donkere, koele plaats best een dag of drie overleven. Bij sommige wijnen (niet de jonge, fruitige) worden er soms zelfs beter op. (Zeker als je de kurk niet terugplaatst, maar dit kan wel vliegenlijkjes gaan toevoegen) .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet.
Die moet je gewoon opdrinken in een dag of twee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit me bij de meerderheid aan: na 2 dagen is hij niet meer lekker. Zelf heb ik goede ervaringen met een Wijndop. Deze zijn pas net te krijgen in Nederland. Heel handig en erg goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewaren in de koelkast, en voor gebruik een uur of twee eruit halen.
De smaak is dan wel veranderd. De ene keer ten nadele van de wijn, maar ook een enkele keer ten goede!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het in de koelkast is, dan 5 dagen anders 2 dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
)ls de fles eenmaal geopend is zal de wijn zich gaan ontwikkelen. Een geopende wijn is dus beperkt houdbaar. De wijn reageert met de zuurstof in de lucht. Blootstelling aan de lucht zorgt ervoor dat de wijn veroudert. Bij de meeste wijnen zal een wijn al geoxideerd zijn in één nacht. Als je geopende flessen wijn wilt bewaren, dan kunt u ze het beste afsluiten afsluiten met een Vacuvin