Mag je onder 18 in een afgehuurde zaal drinken?

Ik word 17 en wil graag een feest geven in een zaaltje. Ik vroeg me af of mijn vrienden en ik alcohol kunnen drinken dan, zonder dat het strafbaar is, aangezien het wel 'privé' is en niet in een openbare ruimte.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
5K

Antwoorden (3)

Als je een zaal huurt in een horeca gelegenheid of zalencentrum, dus waarbij de verhuurder ook de drank verzorgt, NIET. Er is namelijk een algemeen verbod op het verkopen/schenken aan minderjarigen.
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Waarop direct de vraag volgt: "En wat dan als je zelf de alcohol regelt of in dit geval laat regelen door de ouders?"
TurfGraver
5 jaar geleden
Ook niet.
https://maxius.nl/drank--en-horecawet/artikel25
LeonardN
5 jaar geleden
Als je met wat vrienden een ruimte afhuurt en een besloten feest geeft, is dit volgens mij niet van toepassing "Het is degene die, .... , een ruimte voor het publiek geopend houdt, verboden:". Als je een besloten feestje geeft in een afsluitbare ruimte gelden neem ik aan zo'n beetje de regels die thuis gelden.
TurfGraver
5 jaar geleden
Als deze ruimte voor een ieder af te huren is wordt het als een publiekelijk ruimte gezien. Ook al huur je hem besloten af.
Ik heb het niet verzonnen. :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Artie's 20 van de drank en hire a wet.
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt Dus schijnbaar mag niet bedrijfsmatige versterking om niet dus wel :-)
LeonardN
5 jaar geleden
@TurfGraver
Het is ook vooral niet waar. Op het moment dat je een ruimte huurt en daar niemand binnen laat is dat geen publieke ruimte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Openbare_ruimte "Openbare ruimte of publieke ruimte is de ruimte die voor iedereen toegankelijk is. Het is een fysieke plaats waar een groot deel van het publieke leven zich afspeelt. De meeste openbare ruimtes bevinden zich in de open lucht, maar ook vrij toegankelijke overheidsgebouwen en publieke instellingen kunnen tot de openbare ruimte worden gerekend. Openbare ruimte kan als volgt gedefinieerd worden: Openbare ruimte is de gemeenschappelijke fysieke ruimte die leden van een samenleving hebben, inclusief de daarop betrekking hebbende mentale en sociale ruimte." Zo'n beetje elke zinsdeel beschrijft iets wat niet een verhuurde ruimte is, waar je niemand anders dan een select clubje mensen toelaat.
TurfGraver
5 jaar geleden
Even gegoogeld (eigen kennis is niks meer waard tegenwoordig).
https://academiebw.nl/ufaqs/feest-in-speeltuingebouw-bezoekers-nemen-zelf-alcohol-mee/
LeonardN
5 jaar geleden
Heb de uitspraak even opgezocht. http://exploredoc.com/doc/6647310/hr-14-08-1986-besloten-of-niet
Het is geen algemene uitspraak voor alle verhuurde ruimtes, maar gaat over een specifiek gevel waar niet duidelijk bleek dat het doel een besloten feest was. "Afd. Rechtspraak van oordeel dat de feitelijke exploitatie te dezen op zodanige wijze wordt gevoerd dat - bezien in het licht van doel en strekking van de Drank- en Horecawet - niet meer van een besloten inrichting kan worden gesproken." Totaal verkeerd verwoord dus door de Academie voor Bijzondere wetten. En dat nog afgezien dat het meer een zaak is tegen de verhuurder, niet de huurders.
Ja, zolang je het feest daadwerkelijk besloten houdt en dus niet de ruimte voor het publiek openstelt en de drank door je ouders laat halen en deze een oogje in het zeil laat houden, maw dat deze er voor zorgen dat er niemand stomdronken het gebouw verlaat is daar weinig op tegen. Dan heb ik dus over zalen waar de verhuurder de drank niet verzorgt en/of schenkt. In feite ontstaat dan de situatie zoals thuis waar je ook als minderjarige een paar biertjes mag drinken.
5 jaar geleden
Geen 18 geen druppel
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Dat is een campagne, geen wetgeving. Thuis mag je ook een biertje drinken als 16-jarige.