Blijft ijs langer koud in zout water?

Iemand vertelde mij dat wanneer je op een warme dag flessen wil koelen met ijs in een bak. Dat je hier zout aan moet toevoegen omdat het ijs dan langzamer zou smelten. Klopt dit ?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Dranken
22.7K
Erna55
5 jaar geleden
In de winter wordt zout gestrooid op gladde wegen. Zodat het ijs sneller smelt.
ronron1212
5 jaar geleden
Vroeger gebruikte men in de ijsventers karren ook grofzout om het ruwe ijs wat de kar koud moest houden.
Erna55
5 jaar geleden
Het zout verlaagt het smeltpunt van het ijs.
Daardoor is de temperatuur van het smeltwater beneden 0 graden celsius.
Het smeltwater komt beter in contact met de flessen dan de ijsblokjes. Daardoor koelen de flessen sneller.

Antwoorden (2)

Zout water heeft al andere eigenschappen dan gewoon water. De soortelijke warmte (hoeveel warmte nodig is om het materiaal één graad Celcius te laten stijgen) is iets anders en zo verschillen de kook- en smeltpunten. Zoutwater heeft nl een hogere soortelijke warmte en kan dus meer warmte opnemen voordat het kookt en moet meer warmte afstaan voordat het bevriest.

Het zout veroorzaakt niet direct de temperatuurverandering maar het smelt- en ook het kookpunt stijgt nagelang de hoeveelheid zout die je toevoegt. Als je bijv. zout in kokend water doet, stijgt de temperatuur omdat zout water meer warmte kan opnemen en het kookpunt dan hoger dan 100 graden C. zal liggen.
Wanneer je zout bij smeltend ijs doet zakt de temperatuur. Het vriespunt van zoutwater ligt lager dus zoutwater bevriest minder snel maar omdat ijs al bevroren is zakt in dit geval de temperatuur naar het vriespunt/smeltpunt van zoutwater. Daarom strooien we ook zout op de wegen tegen de gladheid.
Wanneer je dus zout bij water van 0 graden doet zonder te koelen veranderd er niets in de temperatuur alleen zal het niet gaan bevriezen. Pas als je verder gaat koelen (bijvoorbeeld mbv ijs) zakt de temperatuur tot onder nul totdat het onder het vriespunt van zoutwater (bijv. -15graden) komt.

Het voordeel van zout bij de ijsblokjes is dat het ijs veel kouder wordt en je drankjes dus sneller ijskoud zullen zijn!
amc
5 jaar geleden
amc
5 jaar geleden
Wanneer je zout bij water doet, verandert er ook niets, water is geen ijs.
Zuiver zoet water zal bij een luchtdruk van rond 1013 hPa bij 0,0 graden Celsius inderdaad de vaste vorm gaan aannemen. Echter is dit een optimale situatie die in de natuur vrijwel nooit voorkomt. Water die opgeloste zouten bevat, zoals zeewater, bevriest veel later. Hoe meer zout het water bevat hoe langer het duurt voordat het stolpunt wordt bereikt. Zeewater bevriest pas bij gemiddeld -1.9 graden. Zoet water – dat nooit geheel schoon is – heeft ook een stolpunt dat iets lager ligt dan 0,0 graden Celsius, bijv. bij -0,2.
Als je dus geen zuiver zoet water hebt dat precies 0,0 gr.C is en niet verder koelt, verandert er ook niets in temperatuur.
Doordat door het zout inderdaad het smeltpunt verlaagt zal de temp. van het ijs dus lager worden en dit is een feit. Ik snap jouw punt niet echt :-(
Reddie
5 jaar geleden
@LeonardN, amc,
Jullie vergeten de juiste natuurkundige wetten te noemen.
Zie mijn antwoord.
LeonardN
5 jaar geleden
"Het voordeel van zout bij de ijsblokjes is dat het ijs veel kouder wordt en je drankjes dus sneller ijskoud zullen zijn!" De vraag is niet of het sneller koud wordt, maar of het langer koud blijft.
Beter gezegd, wat is volgens jou het antwoord op de vraag? Ja of Nee?
amc
5 jaar geleden
LeonardN@ ;Je hebt helemaal gelijk m.b.t de eigenlijke vraag.
Als je niet wilt dat het ijs smelt, moet je er uiteraard geen zout bijdoen, daarmee smelt het inderdaad eerder. Het is dus meer een methode om je drankjes koud te houden, maar je moet dan wel blijven aanvullen met ijs.
Het is beter om het ijs in zo groot mogelijke vorm te maken om te verhinderen dat het snel smelt. Neem bijv. een met water gevulde muffinvorm of gevulde flessen, die bevroren zijn en doe die met de drankjes in een koelbox of geisoleerde bak op een koele plek. Een bak met blokjes- of schaafijs is al heel snel gesmolten, grote vormen duren langer. Je kunt er bijv bubbeltjesplastic omheen doen om de box/ bak te isoleren, ook koelelementen om de wanden heen houden het ijs langer vast.
Voor het oplossen van een vaste stof in een vloeistof is warmte nodig.
Dat betekent dus dat de vloeistof kouder wordt.
Als je zout in water oplost daalt dus de temperatuur.
Als je zout op een ijsblokje strooit gebeurt er niets.
IJs is geen vloeistof en het zout lost dus niet op.
Smeltwater is wél een vloeistof, en koelt dus af als je er zout in oplost.

Vraag: "Blijft ijs langer koud in zout water?"
Ja, de ijsblokjes uit de diepvries zijn pakweg -5 graden.
Die zullen in zout smeltwater van bijvoorbeeld -2 graden langzamer opwarmen.

Het hele proces verloopt als volgt:
Als je in een koelemmer een fles drank zet, en daar ijsblokjes omheen strooit, zal er in eerste instantie niets gebeuren als je er zout overheen strooit.
Pas als door de warmte van de fles en de omgeving smeltwater ontstaat gaat bovengenoemd proces een rol spelen.

Het koelend effekt op de fles zal pas echt gaan werken als smeltwater in contact komt met de fles.
Het smeltwater heeft een veel groter contactoppervlak met de fles dan de ijsblokjes.