Wat is cafeinevrije thee?

Op sommige theeverpakkingen staat: cafeinevrije thee. Waarom zou je dit drinken? En kan cafeinevrije thee ook theinevrije thee zijn?

6 jaar geleden
in: Dranken
2.9K
Ritsuka
6 jaar geleden
Cafeine en theine is hetzelfde.
Als er geen cafeine in zit, dan kun je het in de avond drinken
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is "thee" zonder thee: een kruidenthee of beter gezegd een kruidendrank.

Het beste antwoord

Cafeïne en theïne zijn exact dezelfde stoffen. Ze hebben alleen een andere naam. De stimulerende stof wordt in thee “theïne” genoemd. In koffie, chocolade, cola en andere cafeïnehoudende producten wordt de stof meestal “cafeïne” genoemd.Dus cafeïne vrije thee is dus zonder theïne.
fremar
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Als ik het goed begrijp zorgen de verschillende merken voor verwarring.
Zonnatura verkoopt theinevrije thee.
Pickwick vermeldt op de verpakking van rooibos honing: cafeinevrij.
LeonardN
6 jaar geleden
In dat specifieke geval niet. Rooibos is namelijk geen thee, maar dat is een wat flauwe opmerking. Zo is er ook geen harde regel hoe je het ontbreken van cafeïne/theïne noemt in een thee of thee-gelijkende product.
SentWierda
6 jaar geleden
Dit antwoord is het duidelijkst.

Andere antwoorden (1)

Thee waaruit de cafeïne (of theïne, zelfde stof andere naam) is gehaald.

Zoals hier beschreven (maar dan voor koffie).
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne-extractie

Toegevoegd na 1 minuut:
En kan cafeinevrije thee ook theinevrije thee zijn?
Dat is het. Als er cafeïnevrij op staat mag er geen cafeïne inzitten onder welke naam dan ook.

Toegevoegd na 2 minuten:
Waarom zou je dit drinken?
Omdat je niet goed tegen cafeïne kan, of niet denkt te kunnen.
Veel mensen claimen slecht te slapen of in slaap te vallen van cafeïne bijvoorbeeld.

Toegevoegd na 4 minuten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Cafe%C3%AFne
Cafeïne of coffeïne, ook bekend onder de naam >>>theïne<<<, matheïne/mateïne en guaranine, is een alkaloïde die onder andere voorkomt in koffiebonen, thee, mate, guaraná en cacaobonen. Cafeïne als zuivere stof is een wit poeder met een bittere smaak. Het is een milde psychoactieve stof met een stimulerende werking.