Waar staat de e voor ?

Op veel producten b.v op een pak frisdrank , of op een
fles cola , staat vermeld:
Inhoud 1,5 liter e.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3.5K

Het beste antwoord

De "e" betekent dat het product ONGEVEER die inhoud heeft.

Het is dus niet exact 1,5 liter maar ongeveer 1,5 liter.

PS: welke afwijkmarge er mag gehanteerd worden weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Staat voor netto.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee
Dat is het ijkmerk, een door de EEG geijkt gewicht.

Toegevoegd na 3 minuten:
gewicht moet in geval meetmiddel zijn
Amadea
13 jaar geleden
e staat voor estimated en betekend zoveel als geschat. Diverse tests gedaan door consumentenorganisaties wezen uit dat er stelselmatig te weinig inhoud was bij producten met een e op de verpakking.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het betekent dat de inhoud per fles iets kan afwijken van die 1.5 liter, maar dat als ze een grote hoeveelheid van die flessen samen bekijken, het wel neer moet komen op 1.5 liter per fles. Dus bijvoorbeeld als zij 1.000 flessen maakten, ze daar in totaal 1.500 liter in moeten doen; en dan is het niet erg als in de ene fles ietsje meer zit en in de andere ietsje minder.
Dit doen ze omdat het teveel moeite kost om te zorgen dat in elke fles precíes 1.5 liter komt.
Hoe groot de hoeveelheid flessen bij elkaar moet zijn die wél klopt, en hoeveel het per fles mag afwijken, weet ik niet.