Is bepaalde thee beter tegen stress dan andere?

Ik ben van de koffie afgestapt omdat ik merkte dat ik nogal onder hoogspanning zat, maar ik vroeg me af of bepaalde theesmaken/soorten beter zijn dan anderen om stress te verlagen. Ik heb het vooral over thee uit zakjes, wat je gewoon in de supermarkt kan kopen.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Dranken
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Kamille thee is erg rustgevend, maar ik denk dat een theesmaak die je zelf erg lekker vindt ook rustgevend werkt. Want dan geniet je even in rust van je heerlijke kopje thee.
Ritsuka
6 jaar geleden
Gedragverandering werkt het beste om je stress te verminderen. Sporten, yoga, opletten met de stress op het werk, betere slaaphygiëne.
Beetje thee slurpen helpt niet veel, behalve dat je dan vaak een rustmomentje pakt.
Cryofiel
6 jaar geleden
Precies Ritsuka. Wel kan het geloof in een ontstressende werking al ontstressend werken.

Het beste antwoord

Thee afkomstig van de theeplant bevat 'theïne' en dit is hetzelfde als de cafeïne in de koffie....het is een stofje dat zorgt voor alertheid en een stabiele opwekkende werking. De concentratie wordt hierdoor bevorderd en na een hoge dosis zorgt het meestal pas voor een ontspannen gevoel.
Theïne is een stof (Alkaloïde) die voornamelijk voorkomt in planten waaronder in de bladeren van de theeplant ( Camellia sinensis). In de groene theesoorten zit al minder theïne dan in zwarte theesoorten en dit komt mede door het productieproces dat de blaadjes ondergaan.
Zo is er ook speciale theïne vrije thee verkrijgbaar waar de stof eruit is gehaald.
Houd je dus van zwarte thee dan kan de theïnevrije soort dus ook al ontspannender werken dan gewone zwarte thee. Zo heeft Zonnatura bijv. ook een biologische theïnevrije zwarte thee, gewoon bij de supermarkt.

Wat altijd een thee zonder theïne is, is thee gemaakt van kruiden. Veel kruiden zijn bekend om hun medicinale of werkende eigenschappen en zo zijn er vele rustgevende soorten onder de kruidentheesoorten.

Heel bekend is uiteraard de valeriaanthee die gemaakt wordt van de fijngehakte, gedroogde wortel van de valeriaanplant. De thee ruikt niet lekker, maar hij werkt ontspannend zonder dat je je concentratie verliest.

Een stuk frisser, lekkerder en eveneens ontspannende thee is de thee van citroenmelisse. De plant staat al eeuwenlang bekend om de medicinale werking en je kunt hem zelf ook makkelijk kweken. De gedroogde of verse bladeren kan je dan kneuzen en met heet water laten trekken.

Kamille is altijd goed om in huis te hebben. Kamilletheezakjes kan je ook goed als compres gebruiken op bijv. gezwollen ogen enz. of op onstoken plekken, het is namelijk ook anti-bacterieel. Kamille is niet alleen lekker van smaak maar werkt ook zeker ontspannend en rustgevend als je gespannen bent. Het brengt ook je maag tot rust.

Verder geldt lavendel als rustgevend kruid maar ook de meidoorn, passiebloem of de hopbellen.

Kruidenthees zijn (vind ik althans) meestal niet echt lekker. Daarom zijn er vaak mengsels van gemaakt in de theezakjes. Ze hebben dan namen gekegen als
'goede nachtrust', 'welterusten', 'sleepytime' e.d.
Dit zijn melanges van allerlei rustgevende stoffen en smaakmakers zoals munt, honing, zoethout, vanille of iets dergelijks.
amc
6 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik neem aan dat je van de koffie af bent om het gebruik van cafeïne te minderen. Cafeïne zorgt voor toename van stresshormonen (catecholamines). Het zou dan ook logisch zijn om cafeïnevrije thee te kiezen, dus geen zwarte thee maar bijvoorbeeld rooibos.

Er zijn ook allerlei rustgevende theesoorten gemaakt van kruiden (kamille, passiebloem) maar voor de werking daarvan is weinig wetenschappelijk bewijs. Je kunt het allicht eens proberen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
SimonV
6 jaar geleden
Plus.
Er is inderdaad geen overtuigend, elkaar niet tegensprekend, wetenschappelijk bewijs dat er rustgevende theesoorten bestaan.
Alleen groene thee misschien:
https://adrenalfatiguesolution.com/green-tea-can-relieve-stress/ Overigens werkt thee altijd rustgevend als je thee (zetten) associeert met rust en rustige momenten. Het placebo-effect doet wonderen, blijkt uit onderzoek. http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/6015821/A-cup-of-tea-really-can-help-reduce-stress-at-times-of-crisis-claim-scientists.html
Of thee nou wel of niet ontstressend werkt is heel persoonlijk. Daarmee is jouw vraag "Is bepaalde thee beter tegen stress dan andere?" moeilijk in het algemeen te beantwoorden, dit kan alleen maar een persoonlijk antwoord zijn naar mijn idee.

Ik drink 3 soorten thee. Van een merk P, 'Ceylon -dagelijks gebruik en 'Zoethout (gek op drop) -af en toe; heel ontstressend voor mij is is neutrale 'Ceylon met (gedoogde!!) wiet: wietthee!

Ik kan niets aanraden want smaken verschillen. Bv zoethout , als je niet van drop houdt, maar verder is het gewoon een kwestie van: wat werkt voor jou goed? Heel persoonlijk dus. Ik ben een echte koffieleut, maar heb zeker ook mijn thee-momenten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ik heb een kanttekening bij zoethoutthee, deze kan de bloeddruk verhogen.
als het goed is staat dat ook op de verpakking. mensen met een hoge bloeddruk wordt dus sterk afgeraden deze thee te gebruiken!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@anke1963 Ja, dat is ook zo, dus een goede aanvulling.
Mijn mazzel is dat ik een erg lage bloeddruk heb, probleem opgelost.