mag ik als minderjarige met een gesloten krat bier over straat lopen/fietsen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
16.2K

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet.

Op deze website https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/alcoholbezit-jongeren-in-het-openbaar vind je daarover:

"Vanaf welke leeftijd mag ik alcohol kopen of bij me hebben in het openbaar?

Je mag alcohol kopen als je 18 jaar of ouder bent. Ben je onder de 18 jaar en heb je alcohol bij je op een openbare plek? Dan ben je strafbaar. Dit staat in de Drank- en Horecawet. Openbare plekken zijn bijvoorbeeld de straat, de kroeg, een winkelcentrum of een park."

"Boete voor alcoholbezit alcohol onder 18 jaar

Ben je onder de 18 en word je betrapt met alcohol op een openbare plek? Dan loop je risico op een taakstraf of een boete. Deze boete is
€ 45 als je tussen de 12 en 16 jaar bent. Ben je 16 of 17 jaar? Dan is de boete € 90."
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mooi is dat! Opa, zal ik je koffer naar de auto brengen? Ja, fijn jongen!
Hallo jongeman, wat zit er in die koffer? Geen bezit? Leg dat maar op het bureau uit. En ook nog sigaren, dat wordt een week papiertjes prikken. O meneer, u gaat ook mee, u bent medeplichtig.
Antoni
7 jaar geleden
Een agent hoeft niet per definitie te bekeuren als hij een overtreding ziet. Hij kan ook de situatie beoordelen en besluiten dat er geen sprake is van een overtreding zoals die door de wet wordt bedoeld. Hij kan dus handelen naar de geest van de wet, niet naar de letter van de wet. De wet is bedoeld om jongeren te beschermen en tegelijk om ongelukken en overlast te voorkomen. Ook een rechter en een officier van jusititie zal naar de geest van de wet handelen. Een kind mag dus best even de koffer van zijn opa waar alcohol in zit dragen.
je mag onder de 18 jaar volgens de wet geen alcohol voor handen hebben ook als dit gesloten is. je kunt een boete krijgen en de alcohol word in beslag genomen.