Hoe lang bestaat koffie al?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
2.5K
Amadea
7 jaar geleden
Bedoel je zoals wij die tegenwoordig drinken, of de oorspronkelijke drab van gemalen koffiebonen met water?
fremar
7 jaar geleden
Koffie werd waarschijnlijk het eerst door de mens opgemerkt in de Ethiopische provincie Kaffa in Oost-Afrika, waar het buna, bunn of bunchum genoemd werd, wat 'boon' betekent. Volgens een legende zag een Ethiopische herder genaamd Kaldi, dat zijn geiten na het eten van bepaalde struikbessen erg opgewonden werden. De herder plukte er wat, kookte ze en verkreeg een aftreksel met een tot dan toe onbekende geur. Die drank was bitter, maar gaf ook een gevoel van voldoening en helderheid van geest. Dit gebruik werd opgemerkt door Arabische handelaren én door de beroemde Perzische arts Avicenna. Naar alle waarschijnlijkheid hebben Arabieren de teelt van koffieplanten in gang gezet. Ze spraken niet meer van bunn maar van qahwa of quahweh wat 'geeft sterkte' of 'macht' betekent. Bronnen:
- https://nl.wikipedia.org/wiki/Koffie

Antwoorden (3)

Qahwa maakte in de 15e eeuw al deel uit van het dagelijkse leven in de Arabische wereld. Het was een soort brouwsel van de bessen en de bladeren van een struik in Abessinië (het huidige Ethiopië). Een geitenhoeder daar had ontdekt dat zijn geiten opvallend energiek waren nadat ze van die bessen hadden gegeten. Nieuwsgierig geworden waar dit door kwam proefde hij de lichtzoete besjes die bestonden uit een laagje vruchtvlees met zaadjes in de kern. Toen hij op deze zaden kauwde, kreeg hij energie en het gevoel dat hij niet meer moe zou worden.

Dus als de vraag over de originele drank gaat dan bestaat deze al zes eeuwen.
Amadea
7 jaar geleden
De oergeschiedenis van koffie is onduidelijk, de koffieboon komt waarschijnlijk oorspronkelijk uit Ethiopië. In de 15e eeuw werd het gedronken in oa. Ethiopië en Jemen, van daar uit heeft koffie zich verder verspreid. Oudere bronnen dan dat zijn afwezig of onbetrouwbaar.
7 jaar geleden
De ontdekking van koffie is doorspekt met verhalen en legendes, zoals het verhaal van de geitenhoeder Kaldi in het bergland van Ethiopië, dat dateert van zo'n 1500 jaar geleden. Hij zag ineens 'springende' geiten nadat ze van de bessen hadden gegeten. De monniken uit een klooster in de buurt, maakten een brouwsel van de bessen en ontdekten zo de opwekkende effecten van de drank. Dit verhaal berust echter op een legende en is daarmee niet te controleren op de waarheid.

Als we ons aan feiten houden, werd koffie al vermeld in 900 voor Christus, door een Arabische arts, genaamd Rhazes, in een van zijn geschriften waarin hij de werking van koffie beschreef. Het is ook bekend dat de profeet Mohammed, de stichter van de islam, al grote hoeveelheden 'qahwa' zoals koffie daar genoemd werd, dronk om wakker te kunnen blijven tijdens zijn nachtelijke gebeden. Feit is ook dat dit brouwsel al in de 15e eeuw deel uitmaakte van het dagelijkse leven van de Arabische bevolking.
Dit werd bevestigd door Europese ontdekkingsreizigers die in de koffiehuizen terechtkwamen die zich hier toen al bevonden in het Midden-Oosten.

Hiermee waren het de Arabische handelslieden die de koffieplant vanuit Ethiopië naar Jemen meenamen. Zij begonnen hier de koffie te telen. Zeelieden en pelgrims uit andere landen raakten zo bekend met de drank en namen de gebrande bonen weer mee naar huis. De Arabieren probeerden hun monopolie op de koffiemarkt te behouden, de VOC doorbrak dit door in 1614 een koffieplantje mee te smokkelen naar Amsterdam.
Aan het einde van de 17e eeuw werd Amsterdam het wereldcentrum van de koffiehandel en het gebruik van koffie nam in Europa toen snel toe. In 1699 legden de Hollanders hun eigen plantages aan op Java.
amc