Welke ingrediënten zijn noodzakelijk voor de houdbaarheid van frisdranken?

We moeten voor een project van school een nieuw frisdrank ontwerpen, hierbij moeten we ook op de houdbaarheid letten. We vragen ons daarom af wat frisdrank zolang houdbaar houdt.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
3.8K

Antwoorden (3)

In frisdrank zit koolzuur,dat maakt de frisdrank langer houdbaar.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
In frisdrank zit koolzuur. Dit helpt bederf te voorkomen.
Suikers.
fremar
7 jaar geleden
Voor de houdbaarheid van frisdrank zijn 2 additieven (hulpstoffen) noodzakelijk; dit zijn voedingszuren en conserveermiddelen.

Aan frisdranken zijn meestal additieven toegevoegd die invloed hebben op de smaak, geur, houdbaarheid en het uiterlijk van de drank. Het zijn kleurstoffen, anti-oxidanten, voedingszuren en conserveermiddelen. deze stoffen worden op het etiket vermeld onder een E nummer of met hun eigen naam. De warenwet bepaalt welke hulpstoffen en in welke hoeveelheid ze mogen toegevoegd. Ze zijn dus veilig bevonden door de Europese Unie.

De conserveermiddelen remmen de groei van bacteriën en schimmels...het zijn de E nummers 200 - 300. Staat er op het etiket bijv. E nummer 200, dan is dit het natuurlijke conserveermiddel 'Sorbinezuur', E nummer 201 is dan weer het natuurlijke conserveermiddel 'Natriumsorbaat' enz. Er zijn dan ook nog synthetische conserveermiddelen. Ook het toegevoegde koolzuurgas valt onder deze E nummers en heeft nr.290. Het heeft niet alleen een extra dorstlessende zure smaak maar werkt dus ook conserverend.

Frisdranken hebben de eigenschap dat ze zuur zijn. Ze worden zuur gemaakt door het toevoegen van vruchtensap of een voedingszuur. Zuren hebben hier 2 belangrijke functies...ze belemmeren de groei van bacteriën en schimmels en ze verbeteren de smaak door een balans te brengen met suiker/zoetstoffen. Ook zij vallen in de lijst van E nummers 200-300. Het zijn zuren als citroenzuur, appelzuur en fosforzuur maar het kan ook melkzuur of wijnsteenzuur zijn. De hoeveelheid zuur die wordt toegevoegd ligt eraan welk recept en welk soort zuur het betreft.

De E nummers 300=399 zijn de antioxidanten of voedingszuren. Zij gaan kleurveranderingen en aantasting door zuurstof tegen. Ook hierdoor wordt de houdbaarheid verhoogd.

Vroeger werden er in de keukens al zout, suiker of azijn gebruikt om voeding langer houdbaar te maken. Daarmee is ook suiker een conserveermiddel in de frisdrank.
amc