Hoe lang blijft een gesloten vat houdbaar?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
23.7K
Pieter2011
7 jaar geleden
Als je het vat op een droge plek bewaart, kan het generaties meegaan...
amc
7 jaar geleden
Ja, het vat wel maar niet de inhoud ;-)

Antwoorden (1)

Ik neem aan dat je de houdbaarheid van het bier bedoeld, dat in het fust zit?
Kijk op de THT-datum die op het vat vermeld is en je weet tot hoelang het bier nog goed van smaak is. In een fust zitten minder conserveringsmiddelen dan in een flesje en dit maakt bier toch ook kwetsbaar.

Staat het te warm, dan zal het bier óók in een fust, te schuimig worden en eerder 'dood' zijn (omdat de hoeveelheid koolzuur toeneemt, gaat het schuimen) en dit heeft ook invloed op de smaak...het wordt er niet lekkerder op.
Staat het te koud, dan kan het ook in een fust vertroebelen, het zal ook langer duren voor het tot rust komt en verliest daardoor ook schuim door de toename van koolzuur en de smaak wordt dan ook slechter.

In een horecazaak wordt dan ook altijd goed gelet op de lagering van de fusten én op de THT-datum van de vaten. Ze zullen er dan ook nooit teveel van bestellen, maar dit laten afhangen van de omzetsnelheid van het bier. Klanten zullen het proeven en er soms ziek van worden als het bier uit een vat komt dat te ver over de datum heen is.
Het kan voor hen grote problemen geven en veel geld kosten als de brouwerij dit merkt!

Het ligt er aan wat voor soort bier er in het vat zit om te bepalen hoelang je het kunt bewaren. In de horeca gaat men er vanuit dat een Nederlands pils zo'n 4 maanden nog goed op smaak is, de kwaliteit wordt daarna steeds minder. Bier uit Duitsland gaat iets langer mee en de speciaalbieren, vaak met een hoger alc.gehalte en donker van kleur kan je soms wel jarenlang bewaren.
amc