Welk merk koffie is alleen samengesteld met Robusta koffie?

Robusta schijnt gezonder te zijn

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Dranken
3.7K
Erna55
7 jaar geleden
Wat is er gezond aan deze bonen ?
Ritsuka
7 jaar geleden
Ligt ook aan de manier van koffiezetten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@ritsuka Leg eens uit?
Ritsuka
7 jaar geleden
@MrTomaat "Bij koffie is het relevant op welke manier deze is gezet. Hoe beter de koffie namelijk is gefilterd, hoe minder van de stoffen cafestol en kahweol erin zit. Deze stoffen verhogen het LDL-cholesterol. Een teveel aan LDL-cholesterol in je bloed blijft plakken aan de binnenkant van je bloedvaten. Dat vergroot de kans op bijvoorbeeld een hartaanval of beroerte."
https://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/koffie.aspx

Het beste antwoord

De smaak van de Robusta koffieboon is krachtiger en bitterder dan de Arabicaboon. Ook bevatten Robustabonen meer cafeïne. Vanwege de sterkere bittere smaak is deze soort minder geliefd dan de Arabica, ook al is hij goedkoper. Arabicabonen zijn relatief duur. 'Goudmerk' koffie bestaat volledig uit Arabica koffiebonen. 'Zilvermerk' bevat 80% Arabica en 20% Robusta. En 'roodmerk' is een melange van 70% Arabica en 30% Robusta.

Alleen als je zelf koffiebonen gaat malen is het mogelijk koffie van 100% Robustabonen te zetten. Dan kun je bijvoorbeeld deze kopen: https://bonomi-koffie.nl/winkel/koffie/bonomi-bossanova-1kg-100-robusta/
In de reeds gemalen pakken filterkoffie zit altijd een melange.
Amadea