Welke whisky heeft een smaak die een beetje aan zeewier doet denken?

Ik ben op zoek naar een whisky, een Schotse single malt die ik ooit geproefd heb bij een proeverij. Wat ik me er van kan herinneren is dat de smaak me aan zeewier deed denken. Verder heel zacht, een beetje zoet, maar duidelijk die zeewier smaak. Dom dat ik het niet genoteerd heb toen.

Is er een whisky kenner die me kan helpen?

Toegevoegd na 13 minuten:
Merk, streek, bottelaar???

Toegevoegd na 17 minuten:
Het is dus een whisky, met een duidelijke vleug zeewier, verder zacht, zoetig en een hele fijne afdronk. Niet puur zeewier smaak, maar echt een duidelijke hint.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
2.4K

Antwoorden (3)

Mogelijk bedoel je Celp. Daar is echt zeewier aan toegevoegd.

Toegevoegd na 1 uur:
Dan zou het Laphroaig (uitgesproken als "La Froig") kunnen zijn. Afkomstig van het eiland Islay. Deze malt kenmerkt zich door een krachtige smaak en een aroma van turf, zeewier en jodium, dat ontstaat bij het aangroeien en afsterven van zeewier. Door de westenwind wordt dit over de Atlantische Oceaan meegevoerd naar het eiland. Zo dringt de zee de vaten binnen, terwijl ze liggen te ademen in de pakhuizen. De naam van de distilleerderij uit 1815 is ook Laphroaig (een Keltisch woord dat "de prachtige uitholling van de grote baai" betekent).
Amadea
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
Ondertussen dacht toch dat Amadea een zeer uitvoerig antwoord geeft en de link verteld de rest.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zowel Laphroaigh als Lagavulin zijn zeker niet zacht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De - is niet van mij trouwens.
Bij Bowmore zit er een hint van zeewier in, en die is verder zachter dan Laphroaigh en Lagavulin. En ik ga nog even verder zoeken in mijn boekje.

Toegevoegd na 13 minuten:
In mijn boekje (Michael Jackson's Malt Whisky Companion) wordt zeewier verder niet meer genoemd.
Bij de link vind je nog een aantal Whisky;s die te voorschijn komen als ik zoek op zeewier. Ledaig ken ik niet, en van de andere is Bowmore denk ik de zachtste.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wellicht oban, heeft iets ziltigs, maar ook wat zoets. Op de map staat ie iets boven het midden
Plaatje bij antwoord