Kun je thee te lang laten trekken?

Hallo,

Op internet zie ik vaak allerlei tijden staan die zeggen hoe lang je je thee moet laten trekken. Bijvoorbeeld: 2 tot 3 minuten. Is het erg/slecht om dit langer te doen? Ik laat mijn thee soms wel meer dan 10 minuten trekken. Komen er hierbij slechte stoffen vrij o.i.d.?
(Ik drink voornamelijk groene thee, mocht dit van belang zijn.)

Gr. Ludo

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
10.7K

Antwoorden (2)

Meestal wordt de thee bitter, als je die te lang laat trekken. De smaak is dan heel sterk, en de nasmaak onaangenaam. Er zit dan een flinke hoeveelheid cafeïne in, en het is niet zo gezond om daar heel veel van binnen te krijgen. Mocht dit het geval zijn dan kan je dat bijvoorbeeld merken door hoofdpijn, rusteloosheid, duizeligheid of angst.

Over het algemeen moet je groene thee niet langer dan vier minuten laten trekken. Twee minuten kan zelfs al voldoende zijn. De smaak is dan vele malen beter!
Amadea
8 jaar geleden
Het maakt niets uit als je groene thee langer dan de aanbevolen 3-5 min.laat trekken.
Als je gewoon 2-3 koppen thee per dag drinkt, kan je het zakje er gewoon in laten hangen al is het een kwartier. De stoffen krijgen dan goed de tijd om in het water te vermengen en een goede groene thee bevat veel belangrijke voedingsstoffen.
Op deze site http://vita-info.nl/2009/01/groene-thee/ kan je dit lezen bij het vraaggedeelte onder het artikel. Het antwoord bij 15-03 om 8.25 werd gegeven door
Anton. Hij is Anthon de Bont en is afkomstig uit de farmacie en is orthomoleculair voedingsdeskundige.

Omdat groene thee een heel laag looizuurgehalte heeft, zou je op die manier rustig je thee lang kunnen laten trekken. Het wordt pas problematisch als je ipv een normale hoeveelheid van 3 koppen, 3 liter ervan zo drinken.

Looizuur verhindert namelijk dat de opname van belangrijke mineralen zoals zink, ijzer, calcium en magnesium in het lichaam verhinderd wordt. Veel tannines (looizuur) kunnen dan ook constipatie veroorzaken.

Dit looizuur is eigenlijk een verkeerde naam die aan thee gegeven wordt, het zijn eigenlijk tannines. De naam is ontstaan doordat in de leerlooierij, de huiden tot leer werden gelooid door de toevoeging van tannines. Veel mensen denken dan ook dat thee tanninezuur bevat, maar dat is dus niet zo. Als er dus thee als ' looizuurvrij' wordt aangeboden, dan is dit dus thee waar geen tannines in zitten.
De hoeveelheid tannines in een kopje thee, zijn afhankelijk van hoe lang je de thee laat trekken. De eerste 2-3 min. komen de smaak-, geur- en opwekkende stoffen vrij, daarna komen pas de tannines vrij. Na zo'n 6 min. zal de smaak al wranger worden en na verloop van tijd zal ook de mond droger worden en gaan samentrekken. Dit is vooral bij rode wijn en zwarte thee goed merkbaar, omdat die relatief veel tannine bevatten.
Bij zwarte thee is het dan ook niet raadzaam om deze lang te laten trekken.
amc