lusten Alle baby's melk?

Lusten ze standaard melk bij geboorte? Vriendin van mij beweerd dat ze ranja kreeg vanaf dag 1 want ze lustte geen melk

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.4K

Antwoorden (2)

Moedermelk lusten alle baby's, jazeker. Maar koemelk kan niet door elke zuigeling worden verdragen. Dan komt het door de allergische reactie die lactose kan geven.

Het kan niet waar zijn dat iemand vanaf de geboortedag ranja krijgt, want dan zou er ernstig voedseltekort zijn opgetreden. En het melkgebit van die persoon zou weggevreten zijn door alle zoetigheid...

Toegevoegd na 23 minuten:
Correctie: niet lactose (wat melksuiker is) maar het eiwit uit de koemelk is er dan de oorzaak van dat een baby allergisch reageert.
Amadea
8 jaar geleden
Alle baby's lusten melk, al is dat geen kwestie van "willen of niet willen". Ze hebben het nodig voor de groei en ontwikkeling. Zogen zoogdieren, zuigelingen... alles wijst er op dat de natuur dit zo geregeld heeft. Dat de baby melk wil drinken bij de moeder is eigenlijk al een reflex. De baby zoekt al meteen de borst. De mensenbaby kan als zuigeling weinig anders dan drinken en slapen.
Dat sommige baby's desondanks de borst wel eens weigeren heeft niets te maken met het "niet lusten". Het niet willen drinken kan diverse oorzaken hebben: bijvoorbeeld het verkeerd aanleggen van de baby, een kort tongriempje, een pijnlijke kaak, te veel stuwing bij de moeder etc...
Flesvoeding is dan wel weer vaak een uitkomst.
Baby's kunnen ook wel soms allergisch reageren op koemelkeiwit. Ook dat is niet het zelfde als "niet lusten". Bij onze moderne flesvoeding zijn er tegenwoordig zoveel soorten dat er voor praktisch iedere baby wel een goede oplossing is.
Dat je vriendin geen melk zou hebben gedronken lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Ook een volwassene zou het toch niet redden als hij alleen nog maar suikers zou eten en geen bouwstoffen en beschermende stoffen?
Bij een baby zou het al heel snel leiden tot een ontwikkelingsstoornis.

Toegevoegd na 16 minuten:
Maar... eerlijk is eerlijk... na een aantal jaren kan het zeker zijn dat kinderen melk opeens niet meer lusten. Daar was ik er één van! Ik schat dat ik geen melk meer dronk toen ik naar de basisschool ging. Het was geen allergie maar kon het opeens niet meer door mijn keel krijgen. Gelukkig gaven mijn moeder mij kaas, yoghurt en andere zuivelproducten. ( héél af en toe chocomel..)
Ik drink nog steeds geen melk, maar ik denk dat je het als volwassene ook minder hard nodig hebt.