De houdbaarheid hangt af van de soort port. Zo blijft de meest voorkomende port, de jong (gefilterd gebottelde) Ruby 3 tot 4 weken goed. Direct na het openen kan de smaak er zelfs op vooruitgaan: door het contact met zuurstof wordt de port wat zachter en voller.

Ook de (Ruby) Reserve en de Late Bottled Vintaged (LBV) port blijven tot een maand na opening goed drinkbaar, mits je de fles steeds afsluit met de originele stopkurk en hem bewaart bij een constante temperatuur van zo'n 12 graden.

De Tawny en Colheita zijn zelfs tot enkele maanden houdbaar. Omdat deze wijnen tijdens de vatlagering al in contact zijn geweest met zuurstof, heeft de aanraking met zuurstof later minder invloed. Allen de vintage port, die ongefilterd wordt gebotteld, is zeer beperkt houdbaar en drink je het best binnen enkele dagen op.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Precies om dit te weten is het belangrijk te weten om welke port het gaat. +