Is een klein scheutje wijn uit een fles van 13% ook nog altijd 13%?

Mijn pa dronk wat wijn vanavond en hij wou er medicijnen mee nemen. Ik zei dat dat een heel slecht idee was aangezien het een alcoholgehalte van 13% gehad en niet om mee te spelen was en hij het wat serieuzer moest nemen.

Toen zei hij: 13% als je de hele fles zou uitdrinken, maar niet als je maar een klein glaasje drinkt. Ik zei: het is en blijft 13%, ook al is het een klein scheutje. Maar hij bleef volharden dat het pas 13% is wanneer je de hele fles zou nuttigen.

Ik weet natuurlijk dat het dikke onzin is (hij verward het percentage waarschijnlijk met BAC, blood alcohol content, wat inderdaad hoger zal zijn na een hele fles dan na een klein glaasje) maar ik vind de woorden niet om mij hierin te verdedigen. Ik wou 'm een pagina over BAC laten lezen maar het was in het Engels en dat verstaat ie helaas niet.

Wie kan het eens onderbouwen zodat hij eindelijk inziet dat hij het bij het verkeerde eind heeft?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Dranken
1.3K
Ritsuka
8 jaar geleden
13% van wat je drinkt is alcohol, of dit nu 1, 10, 100, of 1000 ml is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
En 10 flessen is zeker 130% alcohol? :D
Erna55
8 jaar geleden
Een percentage geeft een deel aan. 1 % is 1/100 ste deel.
Zo is 50 % is de helft van iets.
De helft van wat dan ook . Wanneer je mij 50 % van iets geeft, dan geef je me de helft.
50% van een emmer of 50 % van een kopje , of 50 % van een druppel.
Ik krijg dan respectivelijk een halve emmer, een half kopje of een halve druppel.

Het beste antwoord

13% blijft 13%, ook als het om een klein slokje gaat.

Maar de hoeveelheid verschilt:

13% van 1 liter wijn = 130 ml pure alcohol.
13% van 1/4 liter wijn = 32,5 ml pure alcohol
13% van 50 ml wijn = 6,5 ml pure alcohol.

het percentage is overal gelijk, de absolute hoeveelheid is steeds minder.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeeeeel erg bedankt!! Mijn pa gelooft het nu. Hij moest het eerst even van een externe bron gehoord hebben voor hij zijn standpunt veranderd.
Thecis
8 jaar geleden
inderdaad het verschil tussen concentratie (wat altijd gelijk blijft) en absolute ingenomen hoeveelheid.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Antwoord @Thecis Misschien moet zijn vader er maar een glas water achteraan gooien, dat helpt wel want dan verandert de concentratie en dus is het minder schadelijk :D :D :D.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Kleine aanvulling op bovenstaande antwoord dat op zich al goed is. BAC noemen wij hier in Nederland gewoon promillage. Dan vind je genoeg pagina's in het Nederlands die je vader zou kunnen lezen.
Of je vader de medicijnen kan combineren met alcohol hangt helemaal van de medicijnen af. Sommige medicijnen kunnen ook met een drankje worden genomen, veel echter niet. Check daarvoor de bijsluiter.
En laat je vader de uitleg van bovenstaande antwoorder lezen. 13% betekend 13% van het volume in de drank. in 100 ml drank zit 13ml alcohol en in 200ml dus 26 ml. Kortom hoe meer je drink hoe meer alcohol je binnenkrijgt.