De uitvinder van Coca-Cola, Dr. John Styth Pemberton, werd geboren in Knoxville, Georgia, in 1833. In 1869 verhuisde hij naar Atlanta, waar hij zich vestigde als apotheker. Veel van zijn uitvindingen zoals gemberextracten, hoestsiroop, haarverf, levertraanpillen en Franse Cocawijn vonden gretig aftrek. Dr. Pemberton was aan het experimenteren met allerlei plantenextracten in het keukentje achter zijn drogisterij in Atlanta. Hij wilde een medicinaal drankje brouwen tegen duizelingen en algehele malaise. Eén van zijn experimenten, siroop gemengd met koolzuurhoudend water, werd in 1886 voor 5 cent per glas verkocht. Later zou dit bruine, bubbelende drankje de wereld veroveren! Frank M. Robinson, boekhouder en vriend van Pemberton, verzon de naam Coca-Cola en ontwierp de beroemde letters. Zakelijk waren de heren niet: ze verkochten hun belang in 1888 aan de zakenman Asa G. Candler voor 550 dollar. Dat was inclusief het geheime recept Helaas stierf Pemberton op 16 augustus 1888 en heeft hij nooit weet gehad van de immense populariteit van zijn vinding.

Jacob's PharmacyCandler was geniaal op het gebied van marketing. Hij zorgde ervoor dat het handelsmerk Coca-Cola te zien was op allerlei producten van klokken tot glazen kroonluchters. Hij liet ook bonnetjes ontwikkelen waarvoor men gratis een glas Coca-Cola kon krijgen. Dankzij Candlers inspanningen was Coca-Cola in 1895 in elke Amerikaanse staat te verkrijgen. Candler richtte tegelijkertijd The Coca-Cola Company op, waarvan hij en zijn familie tot 1919 de grootste aandeelhouders bleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sinds 1886.

Toegevoegd na 1 minuut:
De eerste verkoop was op 8 mei 1886.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Coca-Cola" is sinds 1893 als handelsmerk geregistreerd.

Coca-Cola is uitgevonden in 1886 door de apotheker John Pemberton, die het drankje als een medicijn en genotsmiddel ontwikkelde tegen onder andere hoofdpijn en vermoeidheid. Het idee om het drankje Coca-Cola te noemen komt van zijn zakenpartner Frank Robinson. De zwierige letters op de verpakking van dit Colamerk zijn eveneens van Robinson. Het logo, de flessen en de drank vormen samen mede dankzij Coca-Cola's marketingstrategie een wereldwijd bekend merk.

De eerste Coca-Cola fabriek werd in 1894 geopend in Vicksburg, Mississippi. In het begin was Coca-Cola enkel in karretjes langs de weg te koop, voor een zogenaamde Nickel, dat een ander woord is voor een muntstuk van 5 dollarcent. Al snel werd dit product bekend in heel Amerika, waarna ook de rest van de wereld volgde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
sinds 1886, het was eerst een medicijn tegen hoofdpijn en vermoeidheid. later is het recept aan gepast en kwam het als drankje in de winkel te liggen. De kerstman is bedacht door cocacola, zij gebruikte de kestman als reclame zo is de kerstman bij de kerst gekomen. Daarom is de kerstman ook rood (kleur van cocacola) en zie je rond kerst vaak van die lange reclames van coca-cola.