De binnenkant van eieren is bijna altijd steriel, dus het is gewoon veilig als het ei niet in contact komt met de schil waar verschillende bacteriën zich schuilen zoals salmonella.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Sorry hoor maar de binnenkant van een ei is niet steriel.
Ga maar eens te rade bij het voedselagentschap daar zullen ze je het wel anders wijsmaken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou maar beter onderzoek doen als ik jou was. Eieren zijn aan de binnenkant altijd steriel, maar naar verloop van tijd breekt het membraam af waardoor bacteriën naar binnen kunnen komen. Hierdoor rot een ei.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Eigenlijk hebben jullie allebei een beetje gelijk, maar Searchingboy is dichter bij de waarheid.
De binnenkant van een ei is bijna altijd steriel, maar "bijna" is niet altijd. Tijdens de vorming van een ei door een kip, kan de binnenkant, meestal het eigeel, besmet raken met de bacteriën die in de eierleider zitten. Heel soms kan dit ook een Salmonella of een andere pathogeen zijn, en is het ei direct na het leggen potentieel gevaarlijk. Gelukkig is dat zelden het geval. "Bijna altijd steriel", dus. Daarna kan het ei nog eens besmet raken met de bacteriën die het eierschaal besmetten, en dat is in bijna 100% van de gevallen zo, hoe zorgvuldig dan ook jij bent, want het ei wordt gelegd via de cloaca, waarlangs ook alle ontlastingen een kip verlaten, net zoal de eieren. Verder geen antwoord van mij, omdat het antwoord van WWDiver1 gewoon correct is.
Als de eggnog gemaakt is op een traditionele wijze is het ei verwarmd geworden tot circa 70 tot 75 graden Celsius en dat doet de meeste micro-organismen de das om.
Ook doet het toevoegen van alcohol aan het begin van de bereiding vele eventuele beestjes geen deugd.
Dus wees niet benauwd en geniet van je eggnog.
Proost!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Goed hoor! + Bij 72ºC gedurende enkele seconden gaan alle pathogenen (behalve sporenvormers) dood.