Waarom doen ze in diverse fastfood ketens water in cola ?

Wat ik bedoel is als je cola besteld is het zo dat het apparaat half cola half water om de tijd doet . Waarom ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
5.3K
kierkegaard47
9 jaar geleden
Ik ben er altijd vanuit gegaan dat er geen cola en water uit komt, maar colasiroop en water met koolzuur, dat samen vermengd uiteindelijk ongeveer dezelfde samenstelling (en concentratie) zal hebben als cola uit een fles ?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies dat.
Amadea
9 jaar geleden
Juist, dat legt Computoon ook uit op http://www.goeievraag.nl/eten-drinken/dranken/vraag/486044/verschil-tussen-cola-tap-fles

Het beste antwoord

Cola bestaat voor een groot deel uit water. In de fles zoals wij dat kennen is de siroop al gemixt met het water en is de cola direct gebruiksklaar. In de horeca doen ze het anders. Daar wordt de siroop aangeleverd door de groothandel en wordt in een post-mix apparaat het water en koolzuur toegevoegd. Dit scheelt een boel ruimte ( kratten) en gewicht. Daarnaast is het sneller klaarmaken aan de bar dan het openen van flessen en een nieuwe fles pakken als de eerste te weinig is. Ook scheelt het voor de horeca de handling van statiegeld etc.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Frimu2
9 jaar geleden
Beste antwoord +
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb nog nooit een post-mix gedronken die hetzelfde smaakt als een blik of glas uit fles cola. Voordelen zijn er voor horeca absoluut niet voor de klant
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat ligt weer vooral aan de afstelling van de verhouding water/siroop. Heb wel eens frisdrank gehad die wel goed van smaak was. Maar meestal kiest de exploitant er voor om net iets meer water te gebruiken ;-)
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ bij ouwehand hadden we ook postmix en als je te laat was met siroop wisselen smaakte het drinken naar spa rood met een vage limonade smaak terwijl de kleur vaak nog wel goed was.

Andere antwoorden (3)

Om het goedkoop voor hun te houden.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Utrecht
9 jaar geleden
Wat een domme reactie. Als je het niet weet, geef dan geen antwoord.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Utrecht. Blue shell heeft gedeeltelijk gelijk,,,dit systeem wordt gebruikt in zake, men steldt zelf het concentraat af, dus hoe meer water hoe goedkoper
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat het goedkoper is in het totale plaatje is wel een reden maar niet de hoofdreden om dit zo te doen. Die zit 'm er in dat het verkopen van 1000+ bekers cola op deze manier een stuk handiger is dan honderden flessen te moeten hebben in je zaak (iedere dag).
Omdat het cola concentraat is, als ze het niet zouden mengen met water zou je een soort stroopcola hebben. Dat in combinatie met een kilo ijsklonten maakt het een raar waterig mengsel, welke niet te vergelijken is met een blikje uit de koelkast.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Door er water in te doen lijkt het meer. En het is goedkoper dan alleen cola.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onzin