Hoe slecht is Cola voor je? Ik drink geregeld Cola. Maar ik hoor vaak negatieve verhalen over Cola. Is Cola erg slecht voor je?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.1K

Het beste antwoord

Dat valt wel mee, vooral als je suikervrije cola drinkt. Cola is eigenlijk een vruchtendrank. Het is wel erg zuur. Je glazuur kan daar slecht tegen, voor de rest van je lichaam is dat geen probleem. Volgens de Consumentenbond is sinaasappelsap nog slechter voor je tanden. Als je cola light drinkt, de aanslag op het glazuur niet meerekent en je niet meedoet aan de hetze tegen aspartaam, is het niet erg verschillend van water.

Toegevoegd na 3 minuten:
De indianenverhalen die de ronde doen over de populaire drank worden aangeduid als Cokelore. Zie de onderste link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hmm, in de verwijzingen die ik gaf staat dat maagzuur vele malen sterker is dan het zuur van cola. Wat doet het citroen- of forforzuur dan met met je lichaam? Als het oneens bent met iemand, is dat een reden om te minnen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je Loen : )
Ik zal wat minderen met de cola.

Andere antwoorden (8)

Je krijgt zo ontzettend veel suiker binnen dat dat echt niet goed is voor je. En dan heb ik het nog niet eens over de caffeine.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaler Orangen- oder Apfelsaft mit 100 Prozent Fruchtanteil ohne Zusätze hat einen ähnlich hohen Zuckergehalt wie Cola; das Fett in normalfetter Milch erzielt sogar einen deutlich höheren Brennwert.
Der Koffein-Anteil in Cola-Getränken ist typischerweise geringer als der von aufgebrühtem Kaffee oder schwarzem Tee. Allerdings gibt es Ausnahmen wie Jolt Cola, der in Deutschland maximal zulässige Coffeinanteil von 25 mg/100 ml wird beispielsweise von Afri-Cola erreicht.
http://de.wikipedia.org/wiki/Cola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
leuk voor de duitsers onder ons.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ich habe das niet gewust.
In een glas cola zitten 14 klontjes suiker.
En als je de suiker uit de cola zou halen, dan hou je iets over, wat op accuzuur lijkt, zo zuur, tast je maagwand aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mythen
Die verbreitete Meinung, Cola schädige den Magen, trifft nicht zu. Die Phosphorsäure in Cola reicht nur dazu aus, Fasern von Fleisch abzulösen, der Magen ist jedoch durch Schleimhäute geschützt und auch die dort befindliche Magensäure ist deutlich saurer als die Phosphorsäure.[19]
http://de.wikipedia.org/wiki/Cola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ken geen Duits ? Sorry.
Maar dat is geen mythen.
Kijk maar naar de antwoorden hier onder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Pedro heb je een duitse dag vandaag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwah, ik kijk ook vaak op Wiki in het Duits, Frans of Engels. Er staat dat cola de maagwand niet aantast, omdat die door slijmvlies wordt beschermd en dat maagzuur veel zuurder is dan cola.
Ich bin übrigens auch aktif auf der Deutsche Wikipediaseite.
Fosforzuur
Het drinken van twee glazen cola per dag geeft twee keer zoveel kans op nierinsufficiëntie (onvoldoende nierwerking). De gevaren van cola liggen dus niet alleen in het hoge suikergehalte, maar ook in de hoeveelheid fosforzuur die het bevat. Een hoge hoeveelheid fosforzuur zou de werking van de nieren aantasten en het ontstaan van nierstenen bevorderen. Om dit fenomeen te illustreren hebben Amerikaanse onderzoekers 500 mensen gezocht bij wie recent nierinsufficiëntie was ontdekt. Er werd gevraagd naar hun eetgewoonten en hun drankgebruik. Deze gegevens werden vervolgens vergeleken met die van een controlegroep. De onderzoekers stelden vast dat het risico op nierinsufficiëntie vanaf twee glazen cola verdubbelt, iets wat overigens ook geldt voor cola light. Bij de andere frisdranken werd geen enkele aanwijzing gevonden, wat het vermoeden versterkt dat de klachten wel degelijk worden veroorzaakt door fosforzuur

Toegevoegd na 1 minuut:
klik op de onderstaande link voor meer ongezonde effecten van cola.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mythen
Die verbreitete Meinung, Cola schädige den Magen, trifft nicht zu. Die Phosphorsäure in Cola reicht nur dazu aus, Fasern von Fleisch abzulösen, der Magen ist jedoch durch Schleimhäute geschützt und auch die dort befindliche Magensäure ist deutlich saurer als die Phosphorsäure.[19]
http://de.wikipedia.org/wiki/Cola
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jij bent zeker een enorme cola fanaat, Pedro?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Het drinken van twee glazen cola per dag geeft twee keer zoveel kans op nierinsufficiëntie (onvoldoende nierwerking). " Twee keer zoveel als wat? Twee keer zoveel als 1 glas, 2 keer zoveel als bij het drinken van fosforzuur, 2 keer zoveel als wanneer je geen cola drinkt?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd inderdaad van cola en niet van bakerpraatjes.
Cola bevat veel suiker inderdaad en is verder inderdaad zuur. Teveel er van drinken is daarom niet goed.

Als ik in het buitenland ben en dan met name in de tropen, dan drink ik elke dag een aantal cola's. Coca Cola is overal ter wereld hetzelfde, dus je weet wat je krijgt. Is een prima middel om weer genoeg suikers en vocht binnen te krijgen, op een veilige manier. Bovendien zorgt het zuur in cola er voor dat je minder snel last krijgt van eten, dat je normaal niet gewend bent, zo merk ik in de praktijk. Verder is een koude cola op een warme dag gewoon heerlijk. Geeft bijna een gelukzalig gevoel. En dat is ook wel wat waard!
AlphaLimaSierra
14 jaar geleden
Misschien maakt dit genoeg duidelijk:

Als je een melktand een hele nacht in een bekertje cola legt, zal de tand de volgende ochtend verdwenen zijn.
Een roestige spijker die een nacht in een glas cola gelegen heeft, is de volgende dag helemaal roestvrij geworden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De suikers en cafeïne is nog niet eens het ergste, het grootste kwaad zit 'm in de aspartaam (E951), een bijzonder corrosieve toevoeging!

Toegevoegd na 47 seconden:
en daarbij in hoge mate kankerverwekkend!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onlangs is aangetoond dat Coca Cola slecht is voor vrouwen die zwanger zijn. Dat zegt de Nederlandse zwangerschapsconsulente Diethild de Vries. Volgens haar blokkeert het fosforzuur in Cola de opname van calcium. Die stof is nodig voor de ontwikkeling van het bot-, zenuw-, bloed-, en spierstelsel van het ongeboren kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zwangerschapsconsulente? Heeft die een opleiding of heeft ze haar wijsheid van Goeievraag.nl? In hetzelfde stuk staat dat in cola cocaïne zit. Misschien kan ze er beter eens een ingrediëntenlijstje bij pakken.
Volgens de beroemde " psychic healer" Edgar Cayce uit de vorige eeuw , die nog steeds veel aanhang kent , is Coca Cola siroop een belangrijk hulpmiddel om de nieren en de blaas te zuiveren. Ook een ouderwets middeltje tegen maagstoornissen.
Met de suiker en de koolzuur is het "gezonde" effect natuurlijk minder sterk . Maar des te lekkerder die Coca Cola !

http://users.belgacom.net/cayce/remedies.htm

http://simple.wikipedia.org/wiki/Edgar_Cayce