Kan koffie ook vermoeiend werken? En hoe komt dat?

Ik ben zelf geen echte koffiedrinker, maar als ik (een keer in de maand) vermoeid ben en ik drink koffie lijkt het daarna alleen maar of ik er nog erger vermoeid van raak.

Hoe komt dat?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
19.2K

Het beste antwoord

Caffeïne is een stimulerend middel, maar er zit geen energie in. Minder vermoeid wordt je er dus niet van, wel wakkerder. Overigens niet echt alerter, het is daarom bijvoorbeeld een slecht idee om koffie te drinken als je te vermoeid bent om te rijden; daardoor kun je het idee hebben dat je alerter bent, maar in werkelijkheid hou je het reactievermogen van iemand die eigenlijk te moe is om te rijden.

Vergelijk het met slapeloosheid (wat overigens een bijwerking van teveel koffie kan zijn): Het feit dat het niet lukt om in slaap te vallen, betekent niet dat je niet moe bent, in tegendeel, slapeloosheid is zo frustrerend omdat het enorm vermoeiend is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

energie krijg je per seconde dat je leeft. Neem je koffie dan leen de energie van de toekomst. Dus de energie neemt niet toe, maar je hebt even wat meer. Even later heb je dus minder energie... Heel simpel is dat...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vooral als je merlijn heet...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat dacht ik al. haha
Normaal is koffie opwekkend door de cafeine. Die heeft trouwens niet voor niets jarenlang op de dopinglijst gestaan.
Misschien komt het omdat je het niet vaak drinkt of werkt het bij jou net iets anders.
Het menselijk lichaam is best wel gecompliceerd he
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ja maar voor even
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat komt omdat jij verwacht dat koffie je van je vermoeidheid af zal helpen...maar dat kan helemaal niet... je zou beter kunnen gaan slapen als je vermoeid bent...koffie zet juist de sluizen van je energie open...heb je energie dan wordt je dan wat allerter en lijkt fitter, maar heb je op dat moment geen energie dan voel je dat beter....
Jij bent een kei in het voelen....en je weet dat koffie niet goed is voor jouw gestel...en dat laat de koffie ook aan jou zien...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Iedereen reageert anders stoffen die je inneemt. Er zijn mensen die rustig van Ritalin(een soort amfetamine), die hebben "ADHD", "normale mensen" krijgen hier juist energie van. Zo zijn er ook mensen die rustig (moe) worden van koffie.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat je een warme vloeistof drinkt. Daar wordt je slaperiger van. En als je ook nog eens niet zo gevoelig bent voor caffeïne of de koffie is slap heb je dus ook geen oppeppend effect.