Moet je water per se koken alvorens hier thee van te zetten?

Ik ben mij aan het oriënteren op een nieuwe waterkoker. Ik zie dat veel nieuwere modellen meerdere standen hebben voor oa. witte (70 graden) en groene (80 graden) thee. Mij is altijd geleerd dat het erg belangrijk is om het water altijd te laten koken en het af te laten koelen wanneer je witte of groene thee zet.

Mijn vraag: is het inderdaad belangrijk om water eerst te laten koken alvorens je er groene of witte thee van zet? Of smaakt het even lekker als je het naar 70/80 graden verwarmd zonder te koken?

Ben zeer benieuwd naar het antwoord!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
17.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar ik heb wel eens gehoord dat als je water voor thee niet eerst kookt, de thee niet smaakt. Als je water maar voor een groot deel verwarmt maar niet tot het kookpunt, dan zou de thee niet te drinken zijn. Maar waar dat aan ligt, geen idee.
Je kan het beter eerst koken en dan een tijdje laten staan voor je er thee van maakt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees eens wat de Consumentenbond over een dergelijke "theewater"-koker zegt:
http://www.consumentenbond.nl/test/woning-huishouden/keuken/espressomachine/solis-waterkoker/solis-waterkoker-eerste-indruk/testresultaat/
Antoni
9 jaar geleden
Toch maar het belangrijkste van die website hier neerzetten, lijkt mij. Zo'n website heeft lang niet altijd het eeuwig leven...: "De juiste temperatuur? Navraag bij theekenners leert dat het klopt dat bepaalde theesoorten op bepaalde temperaturen moeten worden gezet. Dat komt de smaak ten goede. Zo wordt groene en witte thee minder bitter als hij wordt gezet op een lagere temperatuur. Maar de theekenners adviseren ook om het theewater eerst te laten koken. En dat doet de Solis Vario waterkoker niet: hij warmt het water alleen tot de ingestelde temperatuur op. Er is een omslachtige omweg: eerst het water koken met de 100 °C-instelling, vervolgens het water laten afkoelen, en dan weer opwarmen tot de gewenste temperatuur. Maar daarmee vervalt het grootste deel van het gemak van de Solis Vario waterkoker. Conclusie De Solis Vario waterkoker doet precies wat hij belooft: water keurig tot de ingestelde temperatuur brengen, en zo nodig 20 minuten op temperatuur houden. Alleen het op temperatuur houden bij de 100 °C-instelling werkt niet denderend. De gebruiksaanwijzing kan hier en daar ook wat duidelijker. De grote vraag is of de Solis waterkoker wel voorziet in een behoefte. In tegenstelling tot het advies van theekenners laat de Solis namelijk het theewater namelijk niet eerst koken, voordat het tot de ingestelde temperatuur wordt opgewarmd. Alleen met een omslachtige omweg krijg je dit voor elkaar met de Solis. En dat is nu waarschijnlijk net niet waar we op zitten te wachten."

Antwoorden (5)

Als je thee wilt zetten volgens de theespecialist, dan neem je gefilterd of mineraalwater, brengt het aan de kook en laat het weer afkoelen voor witte en groene thee.
http://www.detheespecialist.nl/thee-zetten/
9 jaar geleden
Er is geen enkele probleem als je heet water van 70 graden gebruikt om iets drinkbaars te maken dat je drinkt als thee.

Je zou zelf ijsthee kunnen maken met oploskorrels en kou water. Maar volgens de thee puristen mag je dat geen thee meer noemen.

In de oude tijd diende je water te koken om het te ontsmetten. Dus toen moest je het laten koken voor het drinkbaar is.

Maar waar je wel naar dient te kijken of je af te vragen of de waterkoker ook daadwerkelijk het water kookt of alleen opwarmt. Als het alleen opwarmt mag het dan nog wel een waterkoker heten.

De smaak van water veranderd, doordat via het koken de water zachter wordt. Rond het kookpunt veranderd veel met de oplosbare stoffen in water. En de complexe organische moleculen worden stuk gebroken.

Vergelijk het met melk dat verander ook smaak als het gekookt heeft.

Ik ga uit van kraanwater.

Overigens ik noem kraanwater die gekookt heeft zonder er thee in zit "witte thee", maar ik neem aan dat rest van de wereld iets anders verstaat onder witte thee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, je hoeft geen kokend water te gebruiken. Een vriend van me uit Frankrijk (Jean-Claude Cerre uit Nevers) laat het water nooit koken als hij thee zet; hij gebruikt inderdaad de 80 graden stand. De thee die hij zet is vaak kruidenthee. Voor groene (bijvoorbeeld Chinese gunpowder thee) is het ook beter wanneer je geen kokend water gebruikt.

Maar het is wel goed om gekookt water te gebruiken, dat je een paar minuten (2 a 3) laat afkoelen. Door het koken verdwijnen sommige zouten voor een deel uit het water. Thee die gezet is van gekookt water, smaakt anders dan die gezet is van alleen verwarmd water. Dat verschil merk je als jouw waterleidingbedrijf ' hard' water levert, je kunt dat echt proeven. je waterleidingbedrijf kan je vertellen hoe hard je water is, dat wordt in Duitse Hardheidgraden (DH) uitgedrukt. Onder de 10 DH is het water zacht, boven de 16 is het hard en daar tussenin matig.

Wanneer je zwarte ' Engelse' thee zet (gefermenteerde thee) wordt wel aangeraden om kokend water te gebruiken. Britten doen er nogal moeilijk over maar hun thee (geen kruidenthee, maar wat ze ontbijtthee noemen) is wel gewoon lekkerder; zelf laat ik het water voor zwarte thee een paar minuten doorkoken (ik heb hard water hier).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ik heb ook wel eens thee gezet zonder dat het water had gekookt omdat ik geen geduld had en toen kwam er een laag schuim op me thee... toen deed ik het overnieuw met gekookt water (ook met een waterkoker) en toen was het wel goed
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
zelf ben ik voor koken, absoluut, en heel even laten afkoelen.
pot thee altijd voorverwarmen met een beetje gekookt water.
thee-zakje erin en altijd paar minuten of langer laten trekken, zakje oid eruit..
en dan smaakt de thee lekker.
ik drink elke dag thee, van gekookt water het lekkerst.
dus jazeker, altijd het water eerst koken.