Rodebieten sap waarvoor is dit goed bij het sporten en welke vitamine is dit?

Ik fiets elke dag en doe op een jaar ongeveer 10000 km

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (1)

Het voedingscentrum schrijft het volgende:
Bietensap lijkt een hype te zijn onder duursporters. Het zou de prestaties en het uithoudingsvermogen verbeteren. Maar dit effect is niet overtuigend aangetoond. Als er al effecten zijn, dan zijn die maar klein. Bovendien zijn er ook risico’s.

Bietensap bevat hoge concentraties nitraat, dat door het lichaam wordt omgezet in nitriet. Als je veel nitriet binnenkrijgt, kan dat gevaarlijk zijn voor je gezondheid. Daarom raden we het gebruik van bietensap bij sporters af.

Bij geconcentreerde bietensappen spreek je van hele hoge nitraatniveaus. Veel hoger dan wanneer je 2 keer per week bieten eet, of andere nitraatrijke groentes zoals andijvie of sla. Met een bietensapkuur schiet je al gauw een heel eind boven de veilige nitraatniveaus.