neemt ons lichaam water op via de huid (bijv. tijdens het zwemmen)?

ik merk dat als ik voor het zwemen dorst heb dat die dorst na het zwemen weg is en ik krijg geen water binnen via m'n mond

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
7.4K

Antwoorden (3)

Nee, dat is onmogelijk mensen komen om van de dorst als zij een week lang ronddobberen op de oceaan.... zie bron :-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Zoet water dringt de huid binnen door osmose, dus daarom wordt de huid van je vingers zo rimpelig. Zelfs de ademhaling gaat bij mensen nog voor 1 % via de huid, dus ik denk dat er inderdaad een aanzienlijke hoeveelheid water door het lichaam wordt opgenomen via de huid.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat we ademen of water opnemen via de huid is een broodje aap verhaal. Ons bloed neemt zuurstof en andere voedingsstoffen op via de bloedvaten en niet via onze poriën. Crèmes en lotions moeten de huid echter ook niet helemaal afsluiten, want de huid moet nog wel vocht kunnen verliezen via de poriën.
De reden dat je geen dorst hebt na het zwemmen is waarschijnlijk omdat je, ongemerkt in kleine hoeveelheden, water in je mond krijgt. Dit zorgt ervoor dat je geen droge mond hebt en je dus niet gevoel hebt dat je dorst hebt. De "Symptoom" van dorst is een droge mond. Door die kleine hoeveelheden water gaat dit tijdelijk weg. Je zult merken dat als je echt dorst hebt, je binnen een half uur na het afdrogen behoefte hebt aan een glaasje water :-)