kan ik koffie en thee onbeperkt drinken?

Ik ben mijn leefstijl aan het aanpassen, het gebruikelijke geen of minder fris en sap en meer water. Nou mag je water gewoon drinken, maar is dat ook zo met koffie en thee? ( ik bedoel niet dat ik liters drinken ga) Maar als ik bijvoorbeeld twee van mijn voormalige glazen cola vervang voor groene thee of koffie, kan dat of is dit ook niet goed voor je ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken
1.7K

Het beste antwoord

Koffie en thee bevatten allebei cafeïne, alleen, groene thee zelfs meer dan zwarte thee. Teveel cafeïne is niet goed voor je.
Maar twee glazen koffie of thee op een dag is geen probleem, probeer het dan wel allebei zonder suiker te drinken en de koffie het liefst met melk (beter voor je maagwand).
Het grootste verschil dat je maakt is namelijk dat je van een zwaar suikerhoudende drank, als cola, overstapt naar een drank waar in beginsel geen suiker aan is toegevoegd. Dus voeg dan dat ook zelf niet toe.

Overigens hoorde ik onlangs dat er bij de keuringsdienst van waarde een aflevering over thee was. In sommige theeën zat toegevoegde suiker. (met name de lipton 'yellow tea' die claimt 'echte thee' te zijn, bevatte veel suiker...)

Let dus even op de ingrediënten.

Toegevoegd na 41 seconden:
In de eerste regel moet 'alleen' nog weg. Foutje ;)

Toegevoegd na 30 minuten:
Nog een toevoeging om een antwoord te geven die meer op je vraag slaat dan op je toelichting:

Van thee kan je 13 á 14 kopjes per dag drinken (dan zit je aan je maximale hoeveelheid cafeïne/theïne, namelijk 400 mg). Van koffie mag je ongeveer 5 koppen, dan zit je ook aan je maximale hoeveelheid cafeïne/theïne.

In thee zit dus ongeveer 30 mg cafeïne, in koffie 75 mg. Je kunt dit dus ook uitwisselen: 2 koppen koffie (= 150 mg, je mag nu nog 250 mg cafeïne. 250/30= ongeveer 8 koppen thee)

Dus 2 koppen koffie, 8 koppen thee
14 koppen thee, geen koffie
5 koppen koffie, geen thee.

Dus nee, je mag niet onbeperkt koffie en thee drinken. Kruidenthee (zoals rooibos, kamille, munt, citroenmelisse, venkel) kan je onbeperkt drinken. Hier zit namelijk geen thee in, alleen kruiden.

Overigens zit in cola 35 mg cafeïne.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik moet zeggen dat ik mijn koffie ook zwart drink, zonder suiker, zonder melk. Nooit last gehad van mijn maagwand... Maar het schijnt toch beter te zijn met melk (misschien moet ik het zelf ook maar gaan doen... ;)) Gedroogde theeblaadjes zijn prima. Honing mag ook best. Het ging me er vooral om dat er ook mensen zijn die overstappen van een zoete drank en dan zeggen: Ik ga thee drinken. Maar er vervolgens zó veel suiker in doen dat cola nog gezonder zou zijn ;)