Wie heeft er tips voor het maken van wijn van paardebloemen ?

Ik heb een recept hoe dit te maken ,maar nu moet ik voordat het sap in het vat gaat gefilterd worden .Heb gister hiervoor wijnfilters gekocht ,maar het loopt drupje voor drupje door.Denk niet dat dit de bedoeling is ,want zo is het over 3 dagen nog niet gefilterd.Wie kan mij vertellen hoe ik deze laatste stap kan oplossen ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Hiervoor kan je het best een passeerdoek gebruiken (een soort fijn geweven dunne theedoek) deze leg je in een zeef met de hoeken eromheen hangend en daar giet je de vloeistof is en als je het te lang vind duren pak je voorzichtig de hoeken van de doek bij elkaar en oefen je er druk op uit zodat de vloeistof er sneller doorheen gaat (wel voorzichtig anders komt er pulp mee) ben benieuwd of het lekker word;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het beste kan je koffiefilters gebruiken om het te filteren gaat iets vlotter
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Filtreren gaat alleen goed als de deeltjes die je wilt filtreren, hard zijn en allemaal ongeveer de zelfde maat hebben.

Filtreer je een substantie die uit verschillende deeltjes bestaat, verstoppen de kleine deeltjes de gaten tussen de grotere delen. Dan helpt een ander filter dus niet want het is de filterkoek die verstopt raakt en niet eens het filter zelf.

Ook bij flexibele deeltjes (organisch materiaal) verstopt de filterkoek omdat deze deeltjes vervormen, pletten en daarmee de doorloop voorkomen.

Op kleine schaal kan helpen: met een leper de koek tijdens het filtreren op blijven roeren.

Op grotere schaal zou ik een filterhulpmiddel adviseren, bijv silicagel of diatomeeënaarde. Dat zijn harde deeltjes die een koek opbouwen die wel doorlaatbaar blijft.