Bestaat er geen mogelijkheid om in plaats van koeiemelk mensenmelk te produceren, al dan niet helemaal natuurlijk, maar er toch op gelijkend?

Het lijkt me immers beter om als mens een soort melk te nuttigen die zo dicht mogelijk aanleunt tegen menselijke melk, omdat het me gezonder lijkt, ook al dient melk misschien slechts om het kind te voeden in zijn eerste levensjaar. Natuurlijk zou plantaardige melk zoals sojamelk een nog beter alternatief zijn, maar voor diegenen die toch liever iets dierlijks nuttigen zou het toch interessant zijn om dergelijke op menselijke melk lijkende melk te kunnen nuttigen.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
Poet
10 jaar geleden
Ik neem aan dat je dan bedoelt: niet door mensen
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Al of niet dus.
Poet
10 jaar geleden
Hier krijg je gelijk. Koemelk is levensgevaarlijk:
http://missnatural.nl/vijf-redenen-waarom-melk-ongezond-is/
Ritsuka
10 jaar geleden
Dat word al geproduceerd, door moeders voor hun baby's
Reddie
10 jaar geleden
@viridiflavus , dat is omdat wij geen gras kunnen verteren. Daar heb je herkauwers voor nodig.
Of je kunt het er chemisch uit halen. Maar dan krijg je weer andere commentaren.
HeerVoldemort
10 jaar geleden
@Poet Er staat wel een fout in dat artikel:
Wist je dat de mens het enige zoogdier op aarde is, dat als volwassene melk drinkt van een ander zoogdier. Geef het maar eens aan een hond, kat of egel.
Die drinkt het ook, of het nu gezond is voor hem of is niet.

Antwoorden (2)

Dat kan wel, maar daar heb je een enorme chemische fabriek voor nodig.
En het is nergens voor nodig. We halen alle voedingsstoffen uit planten en eventueel dierenvlees. Melk kun je missen als kiespijn.
Tenzij je natuurlijk op een dieet van alleen maar melk staat. Zoals babies.
10 jaar geleden
Alleen baby's hebben melk nodig, voor volwassenen en oudere kinderen is het niet nodig.
De meeste baby's kunnen al van hun eigen moeder de melk drinken, dus dan heb je alleen nog de baby's waarvan de moeder geen of te weinig borstvoeding kan geven (omdat ze te weinig melk produceert, ziek is, medicijnen gebruikt die in de melk terecht zouden komen, etc.)
Er zijn moeders die melk overhebben, bijvoorbeeld omdat hun lichaam meer melk produceert dan hun baby kan drinken of omdat hun baby overleden is. Deze melk zou gegeven kunnen worden aan de baby's die niet of te weinig van hun moeder kunnen krijgen, en dat gebeurt ook. In Nederland via de moedermelkbank, en in sommige landen kan je het ook commercieel verkopen.

Wat je zou kunnen doen als je meer mensenmelk wil produceren dan hiermee gebeurt:
Je kan de melkproductie behoorlijk lang op gang houden, langer dan het kind het per se nodig heeft. Zo zou een moeder wel 5-6 jaar borstvoeding kunnen geven. Je zou kunnen zeggen dat moeders nadat hun eigen kind geen borstvoeding meer wil of nodig heeft, nog een jaartje kolven voor een baby van een andere moeder.
Volgens de website die ik als bron heb toegevoegd, kan je ook de melkproductie bij vrouwen op gang brengen zonder zwanger te zijn. Zo zouden adoptiemoeders hun nieuwe baby zelf borstvoeding kunnen geven. Dit zou dus ook gedaan kunnen worden door willekeurige vrouwen die als vrijwilligerswerk moedermelk produceren voor baby's die het niet van hun eigen moeder kunnen krijgen.
Of dat allemaal waar is, en of het kwalitatief even goed is als bij moedermelk van een vrouw die ook daadwerkelijk net een baby heeft gekregen, zou ik niet weten.

Verder zou je misschien kunnen denken aan melk van dieren die dichter verwant zijn aan de mens dan koeien. Mensapen komen dan denk ik het dichtst in de buurt, dus misschien gorillamelk, chimpanzeemelk of orang-oetanmelk?
Klinkt natuurlijk absurd (en misschien zijn er wel allerlei gezondheidsbezwaren en praktische bezwaren), maar als we het niet gewend waren zouden we dat natuurlijk ook vinden van koeienmelk.