bestaat er een vakopleiding tot bierbrouwer?

voor als je bij een brouwerij als brouwer wil werken.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Antwoorden (2)

StiBON is opgericht om de kennis over bier en alles wat daarmee samenhangt over te brengen aan iedereen die beroepshalve of als liefhebber in bier is geïnteresseerd.
Deze opleiding leidt op tot een echte bierspecialist. StiBON begon haar opleidingen in oktober 2009 met de opleiding Niveau 1 'Algemene bierkennis'. Inmiddels hebben ruim 150 enthousiaste deelnemers de opleiding bij StiBON gevolgd.

Verzeker je van een opleidingsplaats en meld je aan voor de StiBON voorjaarsopleiding 2014
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed gevonden +.
Antoni
10 jaar geleden
Leuke site, met zelfs een proefexamen: http://www.stibon.nl/proefex_1.html !
Op deze website http://www.nationaleberoepengids.nl/Bierbrouwer vind je deze informatie over de opleidingen tot bierbrouwer:

"Opleidingen tot bierbrouwer

Om bierbrouwer te worden bestaan er diverse cursussen, een volledige opleiding bestaat niet. Wel kun je uiteraard in de leer bij al werkzame brouwers, of voor jezelf beginnen en door ervaring steeds beter worden in het brouwen. Technische vaardigheden en goed ontwikkelde smaakpapillen zijn ook geen overbodige luxe in het vak. Als je uit wilt breiden zijn commerciele vaardigheden ook niet mis, en wellicht past dan een commerciele studie goed bij een voor zichzelf beginnend bierbrouwer.

Onderzoekers met een scheikundige of andere exacte/ technische achtergrond zijn belangrijk voor het daadwerkelijke (chemische) proces van bierbrouwen. Ook kennis van voedselveiligheid van de grondstoffen en kwaliteitscontrole is een vereiste, waardoor er binnen een brouwerij veel vraag is naar mensen met een universitaire achtergrond. Verder zijn een goede beheersing van logistieke processen en kennis van (internationale) regelgeving van groot belang."

Toegevoegd na 29 minuten:
Op deze site http://www.carrieretijger.nl/opleiding/techniek/toegepast-onderzoek/chemische-technologie staat over de studie Hbo-opleiding Chemische technologie:

"Ben je geïntrigeerd door hoe een bierbrouwerij werkt? Dan is de hbo-opleiding Chemische Technologie mogelijk iets voor jou."

"Wat doe je tijdens de opleiding?"

"Je zult vaak zelfstandig en actief, samen met een groepje medestudenten, werken aan een praktijksituatie. Je analyseert echte chemische en technische problemen. Je verdiept je in de werking van een bierbrouwerij, en ontwerpt bijvoorbeeld een nieuw type koffiezetapparaat."

"Wat is het profiel van de studenten?"

"Studenten zijn goed in de bètavakken en hebben een fascinatie voor technische processen achter gewone producten. Hoe worden verf, bier, jenever of lippenstift gemaakt?"
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord +.