Is appelsap drinken slecht voor je gezondheid?

Op stage drink ik alleen maar appelsap. dat zijn zo ongeveer 5 of 6 bekertjes. is dit slecht voor mijn gezondheid?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
10.9K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In ieder geval is dit enorm slecht voor je tanden:
http://www.tandartsplein.nl/dossiers/aandoeningen/tanderosie.html
Amadea
10 jaar geleden
Je kunt nadat je het eerste bekertje gedronken hebt dit toch ook gebruiken om bij een kraan te vullen met water?

Antwoorden (4)

Het bevat natuurlijk wel wat vitamines, maar appelsap is voornamelijk suikerwater.
Je zult er niet gelijk dood aan gaan of zo, maar voor je gezondheid kun je beter gewoon een appel of ander stuk fruit eten.
Dan heb je ook de fruitsuikers en de vitamines, maar gecombineerd met vezels, zodat het langzamer opgenomen word, en het beter vult.

Maar als jij het lekker vind, en het past in je dagelijkse caloriebehoefte, dan kun je best een paar bekertjes drinken per dag hoor.
Ritsuka
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Plus voor je nuchtere antwoord!
Vruchtensappen bevatten van nature suiker en dus energie. Het drinken van veel vruchtensap kan daarom bijdragen aan een te hoge energie-inneming en daarmee kans op overgewicht. Bovendien bevatten vruchtensappen zuren die het gebit aan kunnen tasten. Drink daarom niet de hele dag door vruchtensappen en beperk het gebruik tot de vaste eetmomenten, en niet meer dan 4- tussendoor-momenten per dag.
Vruchtensappen bevatten ook calorieën, voornamelijk door de aanwezigheid van vruchtensuikers, zoals fructose. In 1 glas vruchtensap zitten gemiddeld 65 kilocalorieën. Vruchtensappen bevatten daardoor wat meer calorieën dan andere dranken. Drink daarom niet te veel vruchtensap per dag. Neem liever een glas water.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6 van die koffieautomaat bekers komt ongeveer overeen met een liter (goed gevulde bekers, dat wel).

Voordeel:
Door slechts twee glazen appelsap per dag kunnen een aantal ernstige symptomen van de ziekte van Alzheimer al verbeteren. Bij een onderzoek waarin 21 patiënten met die ziekte een maand lang elke dag twee glazen appelsap van 120 ml kregen, werden aanzienlijke verbeteringen gemeten in hun angstniveau, prikkelbaarheid en waanbeelden. In het algemeen vonden de verzorgers van de patiënten dat door het appelsap zowel gedrags- als psychotische symptomen met 27 procent afnamen.
Het kan dus niet helemaal slecht zijn.

Dan de voedingswaarde.
100 mL appelsap bevat ongeveer 33kcal. 1 liter zit dus op 330 kcal, hte equivalent van ongeveer 6 boterhammen, makkelijk gezegd 1/7 tot 1/8 van je dagelijkse behoefte. Dit is dus iets om voor uit te kijken, want stiekem krijg je best veel suikers binnen.
bedenk dat je voor 50 L appelsap ongeveer 100 kg appels nodig hebt, voor die liter, heb je dus 2 kg appels nodig. Dat 2 stuks fruit is dus gelukt... (op de vezels e.d. na).

Apelsap is een zeer geconcentreerd goedje fruit waar ook nog eens de vezels uitgehaald zijn. Dus het eten van een appel en het drinken van appelsap, is absoluut niet hetzelfde. Vezels zijn juist zeer belangrijk voor het constant houden van je bloedsuikerspiegel, en ze zijn prettig voor de darmen. Appelsap kent deze goede eigenschappen dus niet. Wél bevat het alle suiker die in de appel zit. Dus zonder de vezels en met de geconcentreerde suiker, kan sap een behoorlijke suikershot voor je lichaam zijn!

Al met al vind ik het persoonlijk wat veel en vanwege de vele suikers, moet je er mee uit kijken. Mocht je zwaar fysiek werk doen, verbrand je die suikers vrij snel, maar met de gemiddelde kantoorbaan (of vergelijkbaar, supermarkt, laboratorium, etc) kan je al snel wat veel kcal binnen krijgen.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi antwoord waar over nagedacht is, maar de toevoeging " dat 2 stuks fruit is dus gelukt" maakt het een beetje jammer... Je zult het grappig bedoeld hebben, maar het is onzin.
Thecis
10 jaar geleden
Jammer dat je het zo opvat.
vandaar dat er ook achter staat op de vezels na e.d. en afgesloten met 3 puntjes... Maar om het antwoord dan compleet te maken. Als je appels door de sapcentrifuge heen haalt, verlies je de vezels. Mineralen, suikers en vitamines komen wel mee.
Door het concentreren wat in veel fabrieken gebeurd, gaan al een hoop vitamines en mineralen verloren. Vervolgens door het vriesdrogen, weet je nagenoeg zeker dat de vitamines er uit zijn of kapot zijn, want deze hebben een waterige omgeving nodig om "gezond" te blijven, op enkele vitamines na, zoals vitamine D, die hebben een lipedische omgeving nodig. Vervolgens krijg je hydratatie na vervoer, en heb je dus kleurstoffen, water en suiker. vandaar dat veel fabrikanten nog weer vitamines toe voegen, maar das meestal met sinaasappelsap en niet met appelsap. Zoals eerder vemeld (zie antwoord Ritsuka) is hetgeen je drinkt min of meer veredeld suikerwater. Lekker en voldoet aan de geestelijke behoefte. Ik zal in het vervolg uitkijken met sarcasme. Dit kan inderdaad verkeerd geinterpreteerd worden en dat is zeker niet de bedoeling. Hartelijk dank voor het er op wijzen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je voor je reactie, Thecis. Ik vatte het zelf op als sarcasme, maar ik weet uit ervaring dat sommige GV-ers dit niet opvatten. Daarom krijg je toch een plusje van mij.
Thecis
10 jaar geleden
Word gewaardeerd.
Sorry voor mijn wat felle reactie. Het viel verkeerd en dat ligt puut aan mijn kant.
Appelsap is weinig meer dan fructosewater. Het is niet alleen slecht voor je tanden, maar je krijgt er ook makkelijk diarree van, en de fructose wordt meteen omgezet in vet.
10 jaar geleden
Ritsuka
10 jaar geleden
fructose word niet omgezet in vet. het word gebruikt als energie. als je meer energie binnen krijgt dan je verbruikt, DAN word het omgezet in vet