Waarom is teveel water drinken slecht?

Ik bedoel meer als 2,5 liter per dag...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Antwoorden (5)

Alles waar -te- voorstaat is slecht! :)

Toegevoegd na 46 seconden:
Alles waar -te- voor staat is slecht! TEveel, TEweinig :)!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behalve -te-vrede ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mwoahhh...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En Tegelijk.
Je nieren kunnen maar een bepaalde hoeveelheid vocht per dag verwerken. Als je je nierren continu keihard laat werken zullen je nieren overbelast raken. Als je nieren minder vocht verwerken dan je binnenkrijgt kan je overvuld raken. Dan ga je vocht ophopen in verschillende delen van je lichaam. Kan in je hart gaan zitten of achter je longen. Je kan het dan HEEL benouwd krijgen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mechanisme van watervergiftiging heeft alles te maken met de osmotische druk in onze cellen. Wanneer het zoutgehalte in het bloed daalt, passen de cellen zich daarop aan. Dan gaan ze dus steeds meer water opnemen, en zwellen ze steeds verder op. Als veel water van het bloed naar de hersenen wordt getransporteerd kan dat erg gevaarlijk zijn. Doordat de opgezwollen hersencellen tegen de zenuwen drukken krijgt iemand vaak hoofdpijn. Maar als de cellen de bloedvaten dichtdrukken, ontstaat zuurstofgebrek en raakt iemand bewusteloos. Bij overlijden aan watervergiftiging is dat vaak een gevolg van hersenoedeem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer DAN 2,5 liter per dag is niet slecht.

Toegevoegd na 1 minuut:
Wat betreft de hoeveelheid: Dat hangt van de omstandigheden af.
Mijn zoon was in Irak en Afghanistan en als het daar warm was moest hij zomaar 10 liter drinken. No problem.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overdosis water kan fataal zijn. Er kan in het lichaam een zouttekort, hyponatriëmie, ontstaan. Dat kan ook sluipend toeslaan als er lange tijd erg veel vocht per dag wordt gedronken. Een gewoonte die soms voorkomt bij mensen die op dieet zijn en mensen die daar in doorslaan en anorexia ontwikkelenOok bij extreme belasting van het lichaam bestaat gevaar voor watervergiftiging. Tijdens een marathon kan de vochtbalans verstoord raken omdat het onder die zware omstandigheden moeilijk is in te schatten hoeveel vochtverlies aangevuld moet worden.