Wat voor straf zit er op wodka stoken?

In nederland is wodka stoken strafbaar,ook voor eigen gebruik.
Maar ik zou graaag willen weten wat voor straf er maximaal er op staat.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.2K

Het beste antwoord

Alles leuk en aardig, maar mag dat allemaal wel? Was het stoken van alcohol niet illegaal? Inderdaad: was. Johan Rutten lacht: 'Europa is een gekkenhuis van regelgeving waarin dit mogelijk is geworden.'

Dick Kappert van de afdeling accijnzen van het douanedistrict Venlo kan het niet ontkennen. 'Het stoken van alcohol is sinds 1993 volledig vrijgesteld', zegt hij. 'Volgens de wijzigingen in de Europese accijnswetgeving is het vervaardigen van accijnsgoederen toegestaan, mits bestemd voor eigen gebruik. Je kunt nu de hele buurt trakteren op jouw likeur. Alleen de drank verkopen mag niet. In principe krijgt iedereen nu een vergunning om zo'n destilleerapparaat te hebben.'
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zoek het uit maar kan het niet zo snel vinden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het wordt gedoogd
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, het wordt niet gedoogd, maar ze willen gewoon het regeltje hebben (lekker toch zo'n regel) maar iedereeen krijgt toestemming voor de afwijking. Daarmee houden ze de mogelijkheid om later nog eens belasting te heffen op het bezit van een destillatieappearaat.

Andere antwoorden (1)

Kijk voor de Wet op de Accijns op onderstaande website. In hoofdstuk VII staan de straffen.
In art. 99 staat bijvoorbeeld:
Degene die het in artikel 90, eerste lid, opgenomen verbod overtreedt, wordt gestraft met geldboete van de derde categorie.

2.Degene die het in artikel 90, eerste lid, opgenomen verbod overtreedt terwijl hij weet of redelijkerwijs kan weten dat het distilleertoestel bestemd is of zal worden bestemd om te worden gebruikt tot ontduiking van de accijns, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vierde categorie.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
accijns belasting is toch als je het verkoopt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
psmans, het is misschien raadzaam om de wet te lezen. Klik even op de link en lees artikel 90.