Mag ik in een restaurant een biertje voor mijn zoon (nog geen 18) bestellen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
3.1K

Antwoorden (2)

Nee, dat mag niet, je zoon is strafbaar als hij in het openbaar in bezit is van een alcoholische drank.

Toegevoegd na 11 minuten:
Een restaurant is ook een openbare ruimte, een openbare ruimte is een plek die voor iedereen toegankelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
teusvh
10 jaar geleden
Een restaurant is toch geen openbaar terrein? Voor de zekerheid gekeken op http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-alcohol-kopen-of-bij-me-hebben-in-het-openbaar.html. En daar lees ik dat in een cafe ook in het openbaar is. Oftewel: ik denk dat het ook in een restaurant verboden is, maar juridisch maken ze er een knoeiboel van.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had de link net zelf ook opgezocht, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De restauranthouder mag het je ook niet verkopen als het voor je zoon is. Thuis mag hij drinken wat hij wil, als jij dat toestaat.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook als minderjarige ben je strafbaar
De uitbater ook
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
+
De zoon mag alcohol niet aannemen en drinken.
Maar is er ook iets geregeld voor degene die het koopt en geeft?
(de link is daar niet duidelijk over) (de restauranthouder mag alleen niet verkopen als hij weet dat het voor een minderjarige is en als je een beetje uit het zicht zit is dat nauwelijks te controleren)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, de volwassen persoon die het koopt of geeft voor/aan de minderjarige is niet strafbaar. Natuurlijk is het voor de horecamedewerker niet mogelijk iedereen te controleren, maar het blijft voor zowel de jongere als de ondernemer strafbaar als er gecontroleerd wordt. Ik vind dat je als volwassene die alcohol koopt voor de minderjarige wel het fatsoen moet hebben, om de eventuele boete van de minderjarige te betalen.
Pelle heeft hier al eens een goed antwoord op gegeven (toen was alcohol nog niet verboden voor minderjarigen in het openbaar).
http://www.goeievraag.nl/vraag/maatschappij/wetgeving/alcohol-minderjarigen-strafbaar.349921
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gast: jij kan dat wel paternalistisch vinden, maar die wet is er om kinderen te beschermen. Dat is blijkbaar nodig. Ook tegen ouders die dat zelf niet kunnen. Ik zeg niet dat jij daar bij hoort, maar
er zijn er TE veel waarbij het GOED mis is gegaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Te beschermen?
Klinkt goed, maar neem eens een groot enigszins vergelijkbaar gebied waar alcohol tot 18 a 21 jaar verboden is en andere drugs nog strenger verboden en ga dan alcoholverslaving en drugsverslaving cijfers vergelijken. Vergelijk bijvoorbeeld de VS met Nederland:
Dan ben ik voor zoals het in Nederland was, het is beter als kinderen opgevoed worden, zodat ze de gevaren kennen. ps. coma zuipen zal nog vaker gaan voorkomen, dat gebeurt namelijk bijna nooit in openbare ruimtes.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kennis ermee laten maken, mag je thuis doen. Als jij en je zoon dat willen, niemand die dat verbiedt.
Sinds 1 januari 2014 is het verboden voor minderjarigen (onder de 18) om alcoholische dranken te kopen/nuttigen/in het bezit te hebben in het openbaar of in een openbare ruimte. Dit is strafbaar. Tuurlijk, als jij het drankje besteld en je zoon gaat het vervolgens opdrinken, dan zullen de meeste medewerkers er niets van zeggen. Maar het blijft toch strafbaar en je draagt dan de risico's met je mee.