Hoe kan het dat er in Friesche Vlag Milk&Fruit Aardbei-Kers maar 1% aardbei zit, 1% Kers, en 8% Appel?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

omdat appelsap goed koper is
en aan appelsap kun je makelijker een ander smaak toevoegen

Toegevoegd na 1 minuut:
Smaakexpert Peter Klosse legt dit uit. Hij geeft aan dat er van sommige fruitsoorten heel lastig sap te maken is. 'Als je perzik in de blender doet krijg je meer een puree dan een sap. Dat is ook het geval bij bijvoorbeeld aardbei. Appelsap is in verhouding goedkoop en mengt makkelijk met andere fruitsoorten. Zo wordt het goed drinkbaar en blijft de smaak behouden.'

Bij sommige sappen is het voor Peter Klosse echter ook onduidelijk waarom er zoveel appel in zit. Bijvoorbeeld van wittedruiven-citroensap. 'Druivensap is erg lekker en goed bruikbaar. Waarschijnlijk heeft het hier met de prijs te maken. Appelsap kost inderdaad minder.'

Van de Voedings- en Warenautoriteit mag sap elke naam dragen, zolang de vruchten die in de naam worden genoemd maar exact staan aangeduid. In het geval van perziksap staat er op het pak dat er 4% perzik in zit, dus is de naam perziksap blijkbaar gerechtvaardigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wouter Klootwijk (Keuringsdienst van waarde) heeft dit ook eens uitgezocht. De fabrikant gaf aan dat appelsap als neutrale drager werd gebruikt. Dit komt overeen met je toevoeging van Peter Klosse. Het is niet zozeer om de boel op te lichten dat er Aardbei en Kers op het pak staat (afbeelding), terwijl er meer appelsap in zit (en ook blijkt uit de declaratietabel). Maar marketing is het wel.

Andere antwoorden (5)

Dat is een marketing lokkertje. Ze promoten de 'voordelen' van het drankje zodanig, dat de consument sneller het product zal kopen.

Appel wordt toch vaak geassocieerd met zuur. Aardbei en Kers altijd met zoet. Zure melk klinkt niet en smaakt niet lekker.

Niet dat het product daardoor minder lekker is hoor, ik drink ook.

Dit gebeurd met heel veel producten die in de supermarkt staan. Moet je eens een keer op letten ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat in ALLE producten waar fruit in zit, voornamelijk appel zit. Zo zijn er ook legio vruchtensappen met alle mgoelijke vruchtbenamingen, die eigenlijk allemaal grotendeels (dure) appelsap zijn.
Die ene procent kers en aardbei haal je er sowieso niet uit; als je die proeft, zijn dat in de regel toegevoegde smaakstoffen, waar geen aardbei of kers bij in de buurt is geweest.

Als overigens de overige 90 % melk is, is een aandeel van 1/10vangenoemde vruchten niet eens zo slecht trouwens....dat kan veel minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij veel sappen zo. Ik verwacht dat appel goedkoop is, en bij een klein beetje aardbei en veel appel smaakt het toch wel naar aardbei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In een 100% wollen deken hoeft misschien ook maar een handvol wol in te zitten, als dat nu maar 100% is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt dat appelsap, veel goedkoper is dan de andere fruit sappen. maar appelsap is ook een hele goede smaak versterker, zonder de appelsap zouden heel veer sappen niet eens maarr naar het omschreven product smaken.

Je kan het ook goed merken als je bijvoorbeeld zelf rode kool maakt als je het op smaak brengt blijft het altijd vrij vlak van smaak, maar doe je er blokjes of geschaafde appel bij dan worden alle smaken versterkt, en smaakt het opeens naar rodekool.