Waarom moet je aanmaaklimonade gekoeld bewaren na het openen van de fles?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
11.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
O wist ik niet, doe dat ook niet en het is nog nooit bedorven.

Antwoorden (6)

Ondanks de enorme hoeveelheid suiker wat zorgt voor een natuurlijke conservering, komt er na opening toch lucht bij en lucht is funest voor voedsel. Het kan geen kwaad om het een paar dagen op het aanrecht te bewaren, maar beter is in de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat op de fles van limonadesiroop staat na openen koel bewaren, moet de limonadesiroop altijd in de koelkast bewaard worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk moet het er op staan omdat er potentieel bederfelijke ingredienten in zitten.

Het staat er wel op, maar het slaat nergens op. Wij bewaren dat spul nooit in de koelkast en we hebben er nog nooit schimmel op gehad of iets van smaakverschil gemerkt.

Toen we nog in de tropen woonden zetten we het wel in de koelkast, maar dat was meer omdat anders de mieren er op kwamen....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na enige tijd buiten de koelkast bewaren komt er schimmel in. Dat is een bruine of zwarte substantie die zorgt dat de siroop gaat klonteren. Ik weet niet of het schadelijk is, maar het is wel vies. Vroeger maakte ik zelf limonadesiroop. Omdat daar geen conserveermiddelen in zat, schimmelde die al na een paar dagen buiten de koelkast.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het staat op de fles omdat het moet.
Er staat zelfs een THT datum op honing, en dat is misschien wel het minst bederfelijke voedingsmiddel dat er is.
Wat er mis kan gaan is dat je het product 'besmet' door een vuile lepel of met je mond of zo. Maar ik kan me niet voorstellen dat je lekker met je mond aan de siroopfles gaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is om het risico van bederf zo gering mogelijk te maken.

Aanmaaklimonade oftewel limonadesiroop bevat als ingrediënten suiker/zoetstof, vruchten en citroenzuur.
Er zit meer suiker dan vruchten in. De suiker is het conserveringsmiddel.

De suiker verlaagt het aantal 'vrije' watermoleculen in het voedsel. Bacteriën hebben water nodig om zich te kunnen vermenigvuldigen. Zonder vrije watermoleculen kunnen ze zich dus slecht vermenigvuldigen: het voedsel bederft niet.

Zuur dient om de zuurgraad van het voedsel zo ver omlaag te brengen, dat bacteriën er niet (goed) meer op kunnen leven en zich niet kunnen vermenigvuldigen.

Nu is de meeste limonadesiroop zo geproduceerd dat de bacteriën nauwelijks meer kans krijgen, maar er zijn ook meer 'natuurlijke' siropen die nog wel enigszins aan bederf onderhevig zijn. Ook de temperatuur heeft invloed op het bederf. Om het risico zo gering mogelijk te maken, is er een algemeen geldend bewaaradvies voor limonadesiroop en dat luidt: Na openen gekoeld bewaren.