Kun je water na lange tijd nog drinken als je het eerst kookt?

Als ik voor noodgevallen bijvoorbeeld 300 liter water zou bewaren. Kan ik het dan na lange tijd gewoon drinken als ik het van te voren kook?

Zo ja, hoeveel maanden/jaren kan ik het dan bewaren?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (2)

Het van te voren koken is nutteloos, omdat het toch kans van terugslag heeft.
Je zou het mits goed bewaard , waarbij koel en donker opslaan belangrijk is. Wel kunnen drinken als je het op moment van consumptie, eerst weer kookt. Echter blijft dit een nood greep. Waarbij distilleren ( het opvangen van de stoom) de meest veilige voorkeur is.
10 jaar geleden
Hier is het antwoord waar je waarschijnlijk naar zocht.
Er vanuitgaande dat het geen kraanwater hoeft te zijn wat je opslaat, in tegenstelling tot de andere reacties.

-> Het directe antwoord is tussen 6 en 12 maanden.
Met de hieronder aangegeven stappenplan zorg je dat het zo lang mogelijk
goed blijft.

* Zorg ervoor dat de containers(flessen, jerrycans, etc) waar je het water in bewaard
is gedesinfecteerd.

* Zorg dat er ongeveer tussen de 1 en 3 DPM (deeltjes per miljoen) chloor inzit.
-> dit kan je makkelijk testen door een zwembad chloor test te gebruiken.
-> gebruik je kraanwater, dan zit daar meestal al 1 DPM in.
-> als je begint met een 1/8e van een teelepel chloor in 5 liter water te doen.
en dit te mixen. Hierop al een test doet, zo kan je zien hoeveel je nodig hebt.

* Bewaar de containers op een koele en donkere plek.

Note: Het water zal je uiteindelijk toch moeten vervangen na 6-12 maanden.

Groetjes Djaradnea

Bron is engelstalig (kan evt. door google chrome vertaald worden)