Hoe wordt frisdrank gemaakt in een fabriek?

- eerst wordt de siroop bereid. De suiker wordt opgelost in water. Dan wordt het vruchtensap en geur- en smaakstoffen erin gedaan. In Cola wordt een deel van de colanoot erin gedaan.

- daarna wordt de siroop vermengd met het water. Dat kan gewoon gezuiverd water zijn, maar bijvoorbeeld ook bronwater.

- Dan wordt er koolzuur in gedaan.

- Dan wordt de frisdrank gebotteld (in flessen gedaan.) Dit gebeurt met een machine, een lopende band. Hierbij wordt bij de flessen, die uit de winkel komen, de dop eraf gehaald en worden ze schoongemaakt en omgespoeld. Ook gaan de flessen nog langs een machine die we de 'sniffer' noemen. Hier wordt door de machine geroken of er geen vieze stoffen in de fles bewaard zijn, zoals bijv terpentine, benzine. Deze 'vieze' flessen worden eruit gehaald en niet gebruikt. Daarna worden de flessen in de vulmachine gevuld, soms wel 40.000 per uur. Hierna draait de sluiter de doppen erop en wordt er door een andere machine nog gecontroleerd of de flessen goed zijn gevuld.

- Hierna krijgen de flessen een etiket en worden ze in kratten gedaan.
fremar