Hoe kan ik proeven of mijn wijn ''droog'' is?

Flesje wijn gehaald en er staat op dat het een droge wijn is,hoe proef ik dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Het verschil met zoete wijn is dat droge wijn niet zoet is en wranger smaakt.
Amadea
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Droog is bij wijn min of meer het tegenovergestelde van zoet. Als je wijn niet zoet smaakt, is hij dus in principe droog.
bamibal
10 jaar geleden
Amadea
10 jaar geleden
Nee. Dan zou je een 'demi sec' moeten nemen. Half droog, half zoet.
"Droog" is wat niet-wijnliefhebbers (zoals ik) 'zuur' zouden noemen. Maar zo mag je het natuurlijk niet noemen, want als de wijn 'zuur' is, is-ie bedorven terwijl een droge wijn zo hoort te smaken.

Bij schimmelkaassoorten heb je hetzelfde probleem: 'is het bedorven of hoort het zo te smaken'...
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
droge wijn voelt als het ware "droog"in de mond
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het klopt dat droge wijn zeker niet zoet is. Maar het smaakgebied van droge wijnen is breed. Het loopt van 'vol en mild' tot 'wrang en enigszins zuur' In het laatste geval heb je dan waarschijnlijk met een heel goedkope wijn te maken, of een die niet goed meer is. In wijntermen spreken we van 'tannines' die de wat wrange smaak kunnen veroorzaken. Die mogen er zijn, maar ook weer niet te veel...