Bij de Champagne fles is het eenvoudig te verklaren omdat de druk in de fles tussen de 5 en 6 bar kan aannemen en door de bolle vorm aan de binnenzijde van de fles de druk beter zal worden verdeeld. Een tweede voordeel is dat je er met het uitschenken mooi je duim in kan leggen, waardoor je niet de gehele fles hoeft te omvatten met de hand.

Bij de andere wijnen zijn er diverse lezingen over het nut van de ziel die stuk voor stuk waar zijn. Zo zou de fles door de ziel sterker zijn als deze liggend wordt opgestapeld. Dit argument moet je eigenlijk terugvoeren naar de slechtere en onzuiverdere glaskwaliteit in het toegepaste productieproces van vroeger. Bedenk daarbij ook, dat in het productieproces van glas de flessenbodem nooit helemaal vlak zal worden waardoor de fles niet goed rechtop zou staan. Ook zou het in de fles gevormde bezinksel of droesem meer hechtingsoppervlak hebben en duidelijker zichtbaar zijn op de in de fles aanwezige bult (bobbel) waardoor je nog voor het openen van de fles het besluit kan nemen om de fles te decanteren. Doorgaans zie je de ziel vooral bij rode wijn en in kleine mate bij flessen met witte wijn. Bij de laatste variant zal de keuze voor de fles met een ziel berusten op toevalligheid of de aanwezigheid van deze fles tijdens het bottelen. En met de gedachte en de "wetenschap" dat de ziel vooral bij de betere wijnen aanwezig zou zijn, kan het tegenwoordig natuurlijk ook een commercieel argument zijn voor de keuze van dit type fles. Er bestaat ook een - wiskundige formule - die de verhouding aangeeft tussen de diepte van de ziel en de prijs van de wijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De ziel van de fles is om de droesem er plaats heeft om te zakken en voor de stevigheid van de fles, hij is namelijk veel sterker als die onder hol is... Dat is denk ik de hoofdreden waarom de ziel van de fles hol is onder...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat XiniX zegt is goed.
De ziel van de fles. Ook wel genoem als bodem welving van de fles.
Lees hier verder...
http://www.champagnebezorgen.net/champagne-abc

Toegevoegd na 7 minuten:
De welving op de bodem van een fles. Waardoor he bezinksel op het diepste punt van de fles bewaard kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk maar eens bij deze antwoorden...