wat is teveel cola?

Kijk , ik snap dat bij teveel cola dat het erg gevaarlijk is maar nu vraag ik me af , wat is teveel cola? Mijn zoon drinkt zo een halve fles per dag (vooral veel met vrienden) en ik vraag me af of dat teveel is.. Hij drinkt wel veel water , krijgt veel zuivel en sport bijna elke dag een uur , dus zit mijn zoon aan een gevaarlijke dosis cola?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
20K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ik denk dat een glas per dag nog veel is, is alleen in het weekend niet goed genoeg?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoe groot is de fles en is het cola met suiker of met zoetstof met veel of weinig caffeïne.
Ritsuka
10 jaar geleden
hij is elke dag actief bezig.
als hij verder grotendeels gezond eet, levert die cola energie en kan hij het best met mate drinken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als hij voor de rest andere dingen (water, thee of wat ook) drinkt, zal het geen probleem zijn. Het ligt er ook aan of het gewone cola is, of light. Gewone cola bevat natuurlijk suiker. 'n Paar jaar geleden is er iemand overleden aan cola, maar die dronk dan ook 6 liter per dag. Zoals je het omschrijft is die halve liter cola per dag niet erg.

Antwoorden (3)

Wat te veel cola is is moeilijk te achterhalen,dit kan verschillen van persoon tot persoon.Een halve fles lijkt mij nog aanvaardbaar.
toch geef ik hier weer wat een bepaalde studie uitgewezen heeft:Te veel cafeïne-houdende frisdranken (zoals cola) kan chronische hoofdpijn veroorzaken bij kinderen, zeggen Israëlische onderzoekers. Het kan ook leiden tot slaapproblemen.
De studie volgde 36 jongeren tussen 6 en 18 jaar die een arts raadpleegden omwille van dagelijkse hoofdpijnklachten. Alle patiënten dronken minstens 1,5 l cola per dag met een gemiddelde van 11 l per week, wat overeenkomt met ongeveer twee tassen koffie per dag.
fremar
10 jaar geleden
Het gevaar van cola zit eigenlijk in 2 dingen. Het bevat heel veel suiker (en is zuur) en is dus slecht voor je tanden en voor de lijn.

Verder zit er cafeïne in, wat weer slecht is als je het voor het slapen drinkt of als je eraan gewend raakt en ervan afhankelijk raakt.

Er is niet zoiets als een exacte maatstaf voor teveel en al was die er, dan was die ook voor iedereen weer anders. Ik kreeg van mijn tandarts altijd te horen dat 2 glazen per dag wel te doen was, maar dat het niet heel veel meer moet zijn. Als je gewoon gezond leeft kun je best een halve fles cola per dag drinken. Minder is natuurlijk altijd beter, maar ziek worden of er aan doodgaan zal niet zo snel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Fosforzuur
Het drinken van twee glazen cola per dag geeft twee keer zoveel kans op nierinsufficiëntie (onvoldoende nierwerking). De gevaren van cola liggen dus niet alleen in het hoge suikergehalte, maar ook in de hoeveelheid fosforzuur die het bevat. Een hoge hoeveelheid fosforzuur zou de werking van de nieren aantasten en het ontstaan van nierstenen bevorderen. Om dit fenomeen te illustreren hebben Amerikaanse onderzoekers 500 mensen gezocht bij wie recent nierinsufficiëntie was ontdekt. Er werd gevraagd naar hun eetgewoonten en hun drankgebruik. Deze gegevens werden vervolgens vergeleken met die van een controlegroep. De onderzoekers stelden vast dat het risico op nierinsufficiëntie vanaf twee glazen cola verdubbelt, iets wat overigens ook geldt voor cola light. Bij de andere frisdranken werd geen enkele aanwijzing gevonden, wat het vermoeden versterkt dat de klachten wel degelijk worden veroorzaakt door fosforzuur.
Coca-cola is ook een ramp voor het skelet en bovendien weinig aan te raden tijdens inspanningen. Dat blijkt uit de studie van een onderzoeksteam uit Massachusetts. De auteurs toonden via een zeer grondige retrospectieve voedingsenquête aan dat er een zeer duidelijk verband bestaat tussen de consumptie van cola en de kans op botbreuken. De “hoofdschuldige” zou het fosforzuur zijn dat wordt toegevoegd om cola zijn typische pittige smaak te geven. Fosfor bevordert echter sterk het calciumverlies in de urine. Dat maakt dat, wie één blikje cola nuttigt per dag, drie keer meer risico loopt op een breuk.
Cola staat er vooral bekend om dat er veel suiker in zou zitten, wat diabetes veroorzaakt en mensen dik maakt. In 1 blikje cola (0,33l) zit ongeveer 35 gram suiker.
Coca-Cola bevat 42 kilocalorieën (175,6 kJ) per 100 mL. Dat is ongeveer 95 kcal voor een groot glas (225 mL) en 63 kcal voor een klein glas (150 mL). Per 100 mL bevat Coca-Cola 10,6 g suiker.
Coca-Cola is zeer zuur, met een pH-waarde van ongeveer 2,8. Door de toevoeging van veel suiker wordt dit voor de menselijke smaak gemaskeerd. Wat tandbederf kan veroorzaken, slechte tanden en kiezen kan schade veroorzaken aan je gehele gezondheid.
Slecht genoeg dus, om je zoon aan te zetten tot het minder drinken van cola. Hou het op maximaal 1 glas per dag.