wat is het verschil tussen biologische melk en gewone melk?

Ik heb vandaag een halve liter biologische halfvolle melk gekocht bij Albert Hein (puur en eerlijk). Tot mijn verbazing is het maar 1 ct duurder dan gewone AH halfvolle melk (0,5l.). Daarbij rijst dus de vraag wat is het verschil behalve de verpakking? Scheiden zij de gezond levende koeienmelk van de minder gezond levende koeien melk?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
13.5K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Houd er rekening mee dat een hele hoop producten die als biologisch worden verkocht helemaal niet biologisch zijn. Ik weet niet of dat voor AH melk geldt.

Antwoorden (2)

Er zijn een aantal verschillen tussen gewone en biologische melk. De meerprijs voor biomelk komt voornamelijk doordat melkveebedrijven zich moeten houden aan een strikt lastenboek.
Biologische melk wordt geproduceerd op een biologisch melkveebedrijf. De melkveebedrijven zijn verplicht een lastenboek te volgen bij de productiewijze van hun biologische melk. Dit zijn de veiligheids- en kwaliteitsnormen:

Biologische melkveebedrijven mogen geen scheikundige meststoffen gebruiken bij de voederteelten.
Ze mogen geen chemische middelen inzetten bij de onkruidbestrijding.
Voor de bescherming van de gewassen tegen ziekten en plagen is een beperkt gamma toegelaten.
Op dieren mogen geen preventieve geneesmiddelen gebruikt worden.
Het aantal aantal koeien per hectare moet beperkt gehouden worden.
Indien de melkveebedrijven voldoen aan het lastenboek dan mogen hun producten een wettelijk erkend label dragen: het biogarantielabel.Elk land heeft zijn eigen herkenbaar logo.
fremar
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
En dat alles voor een verschil van 1ct per halve liter? Word deze melk los verzameld van de andere melk?
Utrecht
10 jaar geleden
ja, de melk wordt separaat verzameld en verwerkt. Het werkelijke prijsverschil is waarschijnlijk meer dan 1 ct, dus mogelijk neemt AH genoegen met minder marge (winst). daarnaast was er de laatste jaren een overschot aan biologische melk (dus een deel verdween in de reguliere melkstroom).
Eerlijk antwoord...? Bijna geen verschil, althans wat de melk zelf betreft.

Als je beide soorten melk analyseert, dan zijn de twee soorten melk qua samenstelling niet van elkaar te onderscheiden (wat betreft vet, eiwit, lactose, mineralen, enz.), en alleen met peperdure apparatuur kan je spoorelementen of de allerlaatste restjes van medicijnen vinden die een onderscheid mogelijk maken (overigens, die resten van medicijnen hebben geen effect op je, en biologische koeien krijgen ook medicijnen als ze ziek zijn)

Het verschil zit in de koeien en wat ze eten.
Een biologische boerderij moet aan een zeer uitgebreide waslijst van eisen voldoen, en dat geldt voor de ras van de koeien, wat ze eten, hun verblijf, enz.
Ben je nieuwsgierig naar de complete lijst, check even op de site van SKAL, dat is de stichting die de certificering voor 'bio' controleert in Nederland.
Zie de link hieronder, en check alle onderdelen.

Je hebt ook de vraag hoe kan dat biologisch melk niet veel duurder is, en een deel van het antwoord is dat veel biologische boerderijen gesubsidieerd worden door verschillende instanties.
Daarnaast is de marge bij biologische melk, in tegenstelling tot andere biologische producten, veel kleiner.

Biologische melk wordt inderdaad separaat verzameld (in de boerderij al), vervoerd (de tankwagens hebben dan twee compartimenten, of verzamelen ze allen bio melk) en verwerkt in de fabriek, dus het is niet alleen een kwestie van een andere verpakking.
Gangbare melk mag niet gemengd worden met bio, anders moet alles als gangbaar verpakt en verkocht worden.