Waarom is alcoholvrij bier even duur als bier met alcohol. Er wordt toch geen accijns op geheven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Het beste antwoord

Bij het brouwen van bier wordt van de gekookte wort ( gerst/graan en hop en water) het suikergehalte gemeten. Dat bepaalt later de hoeveelheid alcohol en dat suikergehalte bepaalt ook de hoogte van de accijns. Tot zover gaat het brouwen van alcoholhoudend en alcoholvrij bier gelijk. Dus ook het bemeten van de hoeveelheid suiker, en dus van de accijns. Trouwens, ook limonades zit ook een beetje accijns, merk je niets van .

Als de wort de brouwketel uit gaat wordt het wort verrijkt met gist . Gist eet suiker en poept alcohol, leerde ik vroeger. Daarna heb je na diverse handelingen gewoon een pilsje of een ander soort bier.

Maar voor alcoholvrij bier gaat het produceren een andere route vanaf het wegpompen uit de brouwketel. Daar komt dus alcoholvrij bier uit. Maar de accijnshoogte was al bepaald!
Het brouwen van alcoholvrij bier is zeker niet makkelijker dan gewoon bier maken. Dus zijn de kosten zeker zo hoog en is al met al het accijns niet de hoofdmoot van de prijs van een flesje.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Misschien zijn de produktiekosten hoger, de kosten voor reclame lijken mij in ieder geval zonder tijfel hoger... Hoe krijg je de mensen anders zo ver dat ze dat spul gaan drinken... Wellicht vind je via klant-contact op de sites van diverse bierbrouwers iemand die het antwoord kent. Succes !
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op bier zit niet heel veel accijns. Erbij opgeteld dat de productie iets duurder is. Om de smaak van bier te krijgen moet er namelijk een gistingsproces zijn. Rest product is alcohol dit moet er nog uit gehaald worden.