Ik ben 23 en ik kon geen alcohol kopen omdat mijn zus zich niet kon identificeren, hoe kan dit?

Ik stond laatst in Appie aan de kassa om een flesje Jills te kopen. Toen moest mij ineens voor het eerst identificeren. Nou vooruit dan maar ik ben 23 dus geen probleem. Ben tenslotte een volwassen vrouw voor de wet. Toen vroeg dat meisje van de kassa opeens aan mijn zusje naar haar id. Zij is achttien maar had geen id bij zich. Toen mocht ik, de koopster de Jills niet meenemen. Terwijl ik het koop, een volwassen vrouw. Dit vind ik heel apart. Klopt het dat ik het dan niet mag kopen, omdat ik iemand zonder id bij me heb, terwijl ik 23 ben?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
2.5K
Ivana
10 jaar geleden
De tweede jongere persoon moet dus niet aan jou gekoppeld kunnen worden bij de kassa. Die gaat gewoon weg en jij volgt na betaling met de drank. Als je niets koopt kan je gewoon langs de kassa doorlopen, probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan alleen niet meer als ze al in de situatie waren waar gast in zat. Dan ben je te laat. Verder was jouw zus ook fout dat ze geen id bij haar had, dat moet je altijd hebben. Maar het antwoord is gewoon ja, er hangen overal bordjes in de winkel dat je allemaal moet identificeren, ook logisch anders koopt de ene persoon die boven de 16 is alle alcohol voor de mensen die onder de 16 zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus als je als ouder boodschappen doet, moet je je kind ook eerst naar huis brengen voordat je een wijntje of een kratje bier koopt?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goeie vraag iHave! Wanneer kijken ze hier wel naar en wanneer niet, dat moet een gevalletje subjectief zijn want mijn zoon van 14 gaat bijna altijd mee met boodschappen doen en daar zit nog wel eens een biertje tussen. Als hij nu met zijn neef van 21 gaat....?

Antwoorden (4)

Er staat tegenwoordig bij de kassa 'samen alcohol kopen samen legitimeren'
Volgens mij vragen ze bij de AH vaker om id kaart dan bij andere, ik hoefde niet te legitimeren alleen me vader die het kocht.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is heel zielig en de AH slaat hierin veel te ver door, maar het is wettelijk gegrond in dit artikel:

Art. 20, lid 1
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.

Er zwerven zelfs verhalen rond dat ouders met hun kinderen boodschappen gingen doen en dat er geen alcohol werd verkocht aan die ouders. Meestal is dit bij de Appie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Antoni
10 jaar geleden
Kan je voor de volledigheid de naam van de wet bij je antwoord zetten?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Done.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dan vraag ik me toch af wie mij toch die duimpjes naar beneden geeft, dit antwoord is het meest correct en volledig van alle antwoorden hier...
Antoni
10 jaar geleden
Dank voor de aanvulling! Ik heb je overigens een duimpje omhoog gegeven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dank je, het gaat me overigens niet om de duimpjes, die kunnen me gestolen worden. Maar waarom mensen dit antwoord niet waardevol vinden, dat vraag ik me af.
flyingcrow
10 jaar geleden
Antwoord is wel waardevol, dus duimpje omhoog van mij
Uit ervaring (ik werk zelf in een supermarkt) klopt dit inderdaad.

Je bent tot je 21ste verplicht je ID te laten zien.
Samen kopen samen legitimeren is voor als er bijv. 1 iemand 12 kraten bier koopt, en 11 minderjarige bij zich heeft dat die niet gaat uitdelen.

Appie overdrijft alleen enorm. Wat ergens wel logische is. Als er een controle komt, en ze blijken aan minderjarige te verkopen, leidt dit tot een boete van 15.000 euro. Dus ergens wel logische
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wat ik niet snap: je bent tot je 21ste verplicht je ID te laten zien, maar hoe weet je of iemand wel/geen 21 is? Ik heb laatst ook mijn ID moeten laten zien anders kreeg ik het niet mee, ik ben al lang 21+..
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Pils: dat is het inschattingsvermogen van de caissière. Als ze niet zeker weten of je 21+ bent, moeten ze ook om je ID vragen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar dan ben ik niet verplicht om hem te laten zien. Dus wat doen ze dan? Gewoon weigeren? De grootste snotneuzen vragen om mijn ID, thanks voor het compliment, maar ik vind een ID kaart privé en zeker als het niet nodig is om zoiets te laten zien.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Tot je 21ste is het verplicht, Daarna niet meer. Je kan er een heel heisa over gaan maken bij de kassa dat je ouder bent dan 21 en dus niks meer verplicht bent. Levert een hoop gezeik op maar merkt over het algemeen wel. Daarbij, als je 23 bent zal een casesier wel zien dat je geen 16 meer bent. Mensen houden nou eenmaal van moeilijk doen, Je kan er tegen in gaan, of gewoon mee gaan met de stroom. Ben het zeker met je eens dat een ID prive is!
Oplossing is simpel. Je gaat opnieuw de winkel binnen, zus wacht even buiten en je krijgt de alcohol wel mee. Er is dan immers een nieuwe situatie, nieuw winkelbezoek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nee, als je in en uit gaat mogen ze je nog steeds weigeren, omdat je ervoor samen was. Geldt voor de complete dag.