Hoe schadelijk is een pak frisdrank per dag?

Ik heb altijd veel dorst (heb me al laten testen op suikerziekte) en drink daarom vrij veel op een dag. Ik drink dan meestal een pak frisdrank plus nog een boel andere dingen op een dag. Mijn vader vindt dat ik ermee moet stoppen omdat het schadelijk voor me is. Ik ben 17 jaar, 1 meter 92 lang en sport 3 keer in de week.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (5)

Frisdranken leveren vocht en energie. Gewone frisdrank bevat gemiddeld 10 gram koolhydraten per 100 milliliter en levert 100 kilocalorieën per glas (250 ml).

Op zich kan je die energie wel hebben.
Maar de meeste frisdrank bevat veel te veel suiker en dat is niet goed voor een mens.

Nu zijn er heel veel verschillende frisdranken, dus wat wel of niet goed voor
jou is, dat kunnen wij niet zeggen, want wij weten niet wat jij drinkt.

http://www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/frisdrank.aspx

Iedere dag een pak frisdrank is trouwens ook hartstikke duur, dus daarom
alleen al zou je dat van mij ook niet mogen............
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Duur is het niet, een pak kost maar rond de 90 cent. Maar wat ik mij af vroeg is wat de effecten eventueel zouden zijn als ik door zou blijven gaan, want ik drink al heel lang veel frisdrank of andere zoete dranken op een dag. Ben al zo'n 3 jaar niet meer ziek geweest en heb nergens last van naast af en toe wat verkoudenheid. Daarnaast merk ik dat wanneer ik niet genoeg drink ik me moe en slap ga voelen.
ik dronk een tijd elke dag frisdrank, het belangrijkste nadeel vond ik hiervan dat ik gewend raakte aan de "suikerkick" op een gegeven moment vond niet eens meer lekker maar haalde er een deel mijn energie voor de dag uit.

diezelfde energie kan je ook binnen krijgen door (in mijn geval) gewoon gezonder eten en in de regel alleen nog maar water en koffie te drinken. dit betekende wel dat ik moest afkicken van de geraffineerde suikers. maar eenmaal een paar weken verder ben je gewend aan water en mis je het niet meer.

aangezien suikerziekte in mijn familie voorkomt heb en de tandarts niet teveel wil sponseren, ben ik blij niet teveel onnodige suikers meer binnen te krijgen.

uiteraard heb je suiker nodig, maar dan liever uit natuurlijke producten. geraffineerde suikers uit frisdrank voegen niks toe als je gewoon gezond eet. en voor je tanden en gezondheid is elke dag frisdrank zeker geen pre.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een liter frisdrank is erg veel. Alleen al de vele suikers of suikervervangers zijn schadelijk en maken dik. Ga gewoon over op water, thee of koffie zonder suiker. En maximaal één glas fris per dag. Zo ben je gezonder en ook nog eens goedkoper uit. Water uit de kraan is prima, je hoeft er echt geen dure mineraalwaters tegenaan te gooien hoewel iedereen je wijs zal maken dat dat beter is. Dat klopt ook, het is beter voor de fabrikant.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er is behalve gewichtsproblemen en bloedsuiker nog een belangrijk gegeven dat de inname van (te)veel suiker oplevert en dat is 'het gebit'!!
Suiker is sowieso al een veroorzaker van cariës en in zulke grote hoeveelheden krijg je zeker problemen met je gebit.
Het beste is om door de zure appel heen te bijten (niet letterlijk naturlijk want zuur is óók slecht voor je gebit :P) en af te kicken van die grote suikerverslaving, want dat is het!
Denk niet dat 'suikervrije frisdrank' hét alternatief is, want daarin zitten weer kunstmatige zoetstoffen en die zijn ook niet goed voor je.
Je kunt best een paar glazen fris drinken, maar probeer wél af te wisselen met gewoon water. Niets is zo goed als gewoon water! Het is een kwestie van wennen maar echt, je went eraan! Probeer je gebit zolang mogelijk goed te houden.
Je krijgt er zo'n spijt van als je al op jonge leeftijd een 'klappertje' moét krijgen!
amc
10 jaar geleden
Als jij niet te dik bent, geen aanleg hebt om dik te worden, je hebt een prima gebit en je hebt het geld ervoor dan is mijn antwoord: een pak frisdrank per dag is niet schadelijk! Geniet ervan.