wie is verantwoordelijk voor een gast die dronken het café verlaat

als een gast dronken het café verlaat en onderweg naar huis een ongeval krijgt, is de uitbater dan (mede) verantwoordelijk? Wij stelden ons die vraag in het kader van onze sportkantine. Hoever moet de barmedewerker gaan in zijn begeleiding van zijn of haar gasten?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Dranken
18.2K

Het beste antwoord

"Verbod verkoop alcohol aan dronken personen (het verbod op ‘doorschenken’)
In artikel 252 van het Wetboek van Strafrecht is bepaald dat het is verboden om:
iemand die dronken is bedwelmende drank (alcohol dus) te verkopen of toe te dienen
iemand onder de 16 dronken te voeren
iemand met geweld of dreiging met geweld te dwingen alcohol te drinken."

Het staat echt in de wet. Als er alcohol geschonken wordt, moet er niemand aanwezig zijn die ofwel de Verklaring Sociale Hygiëne bezit ofwel een instructie over verantwoord alcoholschenken heeft gevolgd.

Daarin wordt bovenstaande geinstrueerd.

Het komt er dus op neer dat eigenlijk de barmedewerker iemand die dronken is, geen alcohol mag schenken. In de praktijk niet echt hanteerbaar, maar het staat er echt...

Toegevoegd na 13 minuten:
Of je ook verantwoordelijk bent? Ik vind in zekere mate wel. Ik heb lang achter de bar gewerkt, en vaak alcohol geweigerd. ( en gezegd dat ze nu echt naar huis moesten) Meestal vaste klanten, die wat mopperde, maar het hele voorval de volgende dag toch weer vergeten waren.

Een tip van mij: Als je denkt dat iemand erg dronken aan het worden is, zeg van te voren "dit is de laatste die je krijgt" en daarna niet meer schenken. De magische woorden die daarna volgen zijn "Jij hebt genoeg gehad"
Als je achter de bar staat ben jij de baas, en hele zatte mensen zijn geen aanwinst voor de sfeer. Hele zatte mensen zijn nooit leuk,

Toegevoegd na 19 minuten:
"Niemand" moet "iemand" zijn… Er moet iemand aanwezig zijn....
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Computoon
10 jaar geleden
"Als er alcohol geschonken wordt, moet er niemand aanwezig zijn die ofwel de Verklaring Sociale Hygiëne bezit ofwel een instructie over verantwoord alcoholschenken heeft gevolgd."... "Niemand" moet "iemand" zijn...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oeps ja...

Andere antwoorden (4)

voor zover ik weet is de dronken klant zelf verantwoordelijk. Wel kun je als uitbater/barmedewerker de klanten in de gaten houden en ook kijken hoe de klanten vertrekken. Als een dronken klant wil gaan rijden, mag je de politie bellen en de klant proberen tegen te houden (eigen veiligheid voorop stellen hierbij!!).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verstrekken van drank aan een dronken persoon of toelaten tot lokatie is strafbaar.
Verantwoording voor dronkenschap is de persoon zelf.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0002458/geldigheidsdatum_13-05-2013#3_Artikel20
In Belgie kan ten gevolge van een wet uit 1939 (belachelijk maar het is nog steeds de wet) de uitbater een boete oplopen als die iemand teveel alcohol geeft.
Uiteraard bent u zelf verantwoordelijk voor de eventuele schade die u veroorzaakt.
Hoe het in Nederland zit weet ik niet maar neem aan dat dit soortgelijk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Medeverantwoordelijk (minstens moreel) ben je als je je niet gehouden hebt aan de voorschriften van de Drank- en horecawet. Denk aan de voorgeschreven leeftijdsgrens en het verbod dronkelappen toe te laten tot je lokaliteit (art. 20, lid 6) . Schenk je alcohol aan mensen die al dronken zijn, dan maak je je ook strafbaar volgens het Wetboek van Strafrecht.

"Artikel 20

1. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van alcoholhoudende drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt.

2. Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken aan een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt. Onder verstrekken als bedoeld in de eerste volzin wordt eveneens begrepen het verstrekken van sterke drank aan een persoon van wie is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt, welke drank echter kennelijk bestemd is voor een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 18 jaar heeft bereikt.

3. Het is verboden in een slijtlokaliteit de aanwezigheid toe te laten van een persoon van wie niet is vastgesteld dat deze de leeftijd van 16 jaar heeft bereikt, anders dan onder toezicht van een persoon van 21 jaar of ouder.

(...)

5. Bij de voor het publiek bestemde toegang tot een horecalokaliteit, een slijtlokaliteit, een ruimte als bedoeld in artikel 18, tweede lid, of een vervoermiddel waarin bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank wordt verstrekt, dient duidelijk zichtbaar en goed leesbaar te worden aangegeven welke leeftijdsgrens of leeftijdsgrenzen gelden. (...)

6. Het is verboden in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit of op een terras de aanwezigheid toe te laten van een persoon die in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen verkeert.

7. Het is verboden in kennelijke staat van dronkenschap of kennelijk onder invloed van andere psychotrope stoffen dienst te doen in een slijtlokaliteit of horecalokaliteit."
10 jaar geleden
Een café uitbater kan zelfs veroordeeld worden wegens het weigeren van hulp aan iemand in nood. Iemand die dronken is is een persoon in nood wanneer hij zich buiten het cafe begeeft. Ook als voetganger neemt hij deel aan het verkeer. Wanneer hij dronken is loopt hij gevaar. Wanneer je dan nog alcohol geeft en hem nog erger dronken maakt dan breng je hem nog meer in gevaar. Dit zou dan zelfs kunnen kunnen bestraft worden als doodslag met voorbedachte rade. Men weet dat men rechterlijk en fysiek fout zit wanneer je iemand nog meer alcohol geeft.
Het zal dan aan de rechter zijn om een oordeel te vellen over de schuld van de uitbater. Maar normaal gezien maakt hij geen schijn van kans.
rOBBY bb