Is het oke om 1.5 liter sojamelk per dag te drinken?

En daarnaas natuurlijk gewoon nog minimaal 1.5 liter melk enz.

Toegevoegd na 10 minuten:
Melk hierboven moet vervangen worden door water :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
5.2K

Het beste antwoord

Er is heel erg veel onderzoek gedaan naar de invloed van soja op de mens. Zoals bij elk onderwerp zegt één los onderzoek niet zoveel, omdat er altijd onderzoeken zijn die verschillende resultaten laten zien. Daarom kan je het beste kijken naar meta-analysis, daarbij worden de resultaten van meerdere onderzoeken bekeken en wordt daar een conclusie uit getrokken. Zo krijg je dus een soort gemiddelde, dat veel betrouwbaarder is dan 1 onderzoek.

Ik heb op Google Scholar gezocht naar een paar meta-analyses, over de invloed op mannen en de invloed op borstkanker, omdat dit de bezwaren zijn die je het meeste hoort. Ik heb er wel een paar gevonden, en dit waren de conclusies:
- Soja kan de kans op prostaatkanker verminderen.
- Soja heeft geen invloed op de onderzochte hormonen bij mannen.
- Soja kan positieve invloed hebben op cholesterol (vermindering van totale/‘slechte’ cholesterol, verhoging van ‘goede’ cholesterol) of heeft geen invloed op cholesterol; de uitslagen verschillen per meta-analyse.
- niet-gefermenteerde soja verlaagt de kans op maagkanker, en gefermenteerde soja verhoogt de kans juist, al zou dit kunnen komen doordat die producten erg veel zout bevatten. (Sojamelk is niet-gefermenteerd)
- soja verlaagt mogelijk de kans op borstkanker óf verlaagt alleen de kans op borstkanker als het in grote hoeveelheden gebruikt wordt zoals in Azië en heeft in kleine hoeveelheden geen invloed.

Er bestaan waarschijnlijk nog veel meer meta-analyses (ik heb lang niet alle zoekresultaten bekeken, dan zou ik dagenlang bezig zijn;) ), en dit zijn natuurlijk maar een paar onderwerpen, als je het echt wil weten zou je moeten zoeken naar meta-analyses over de invloed van soja op elk denkbaar lichamelijk aspect, en ik heb nu natuurlijk alleen de paar aspecten bekeken die het vaakst genoemd worden als bezwaar tegen soja. Dus dit zegt lang niet alles, maar zo op het eerste gezicht is mijn voorzichtige conclusie dat soja eerder gezond lijkt te zijn dan ongezond.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, dit is niet oke!!!

Sojamelk beïnvloed de menselijke hormoonhuishouding.
Dat kan nadelige gevolgen hebben. Zo kunnen vrouwen er borstkanker door krijgen, en mannen kunnen er prostaatproblemen door krijgen, of borstvorming door gaan ontwikkelen.

Sojamelk drinken of sojabonen eten is hetzelfde als russisch roulette spelen met je gezondheid!

Sojaproducten zijn alleen, zei het met mate, verantwoord om te consumeren, indien deze gefermenteerd zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Grappig dat de min stemmers niet capabel genoeg zijn, om te kunnen aantonen dat ik ongelijk heb. Hun minduimpjes ervaar ik dan maar als een bevestiging dat ik wel degelijk gelijk heb en zij er zelf geen zak van begrijpen of willen begrijpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kan je wat vertellen over de bronnen waar je het op baseert dat soja zorgt voor prostaatproblemen en borstkanker? Dat vind ik namelijk wel interessant, omdat ik ook wat heb gezocht naar onderzoeken daarover, en toen juist meerdere meta-analyses tegenkwam die eerder het tegendeel beweren.
Zij stellen dat soja juist mogelijk de kans op prostaatkanker vermindert (en een daarvan ging specifiek over niet-gefermenteerde soja), en ook bijvoorbeeld het Amerikaanse National Cancer Institute noemt soja als iets dat mogelijk helpt tegen prostaatkanker. Over soja en de kans op borstkanker kwam ik ook meerdere meta-analyses tegen, en hun conclusies zijn ook juist voorzichtig positief of neutraal (oa. dat soja in de hoeveelheden die Aziaten gebruiken (veel soja dus) mogelijk beschermt tegen borstkanker maar de kleine hoeveelheden die Westerse vrouwen gebruiken geen invloed hebben, dat soja mogelijk een beetje helpt tegen borstkanker maar dat het nog te vroeg is om het echt ervoor te gaan aanraden, en dat soja mogelijk helpt tegen het opnieuw krijgen van borstkanker), en ook het National Cancer Institute noemt soja voorzichtig als iets dat mogelijk de kans op borstkanker verlaagt en daarvoor onderzocht wordt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Fynnya, Allereerst bedankt voor je reactie op mijn antwoord. Ondanks de onderzoeken waar jij naar refereerd, blijf ik bij mijn stelling dat soja niet gezond en hormonaal verstorend is vanwege de hoeveelheid oestrogeen die er in zit. In Azië eet men maar weinig sojabonen, maar consumeert men wel redelijk veel gefermenteerde soja. Ook dat is niet echt gezond, maar die Aziaten komen er mee weg, omdat ze veel groenten en vis eten. Een jaar of 15 geleden was er een onderzoek betreffende soja sauzen, en er bleek dat diverse sojasausen kankerverwekkend bleken te zijn. Die werden vervolgens ook uit de handel gehaald. Soja komt uit de sojaboon. Die sojaboon bevat meer omega6 dan omega3. Omega6 is ontstekingsbevorderend in je lichaam, dus ongezond. De sojaboon bevat fytinezuur. Dat fytinezuur zorgt er voor dat mineralen welke je via andere voeding tot je neemt, niet goed kunnen worden opgenomen. De meeste sojaproducten zijn genetisch gemodificeerd, wat me ook een goede reden lijkt om het niet te nuttigen. Voor sojaproducten, niet alleen voor mensen maar ook voor veevoer worden regenwouden gekapt. Ook een reden om geen soja te willen nuttigen. Maar mijn belangrijkste insteek is onze menselijke gezondheid.
Je kunt me vele onderzoeken tonen, gesponsord door belanghebbenden van de soja industrie, maar ik blijf er bij dat het niet gezond is. Niet voor vee, en niet voor mensen. Ben niet de enige die er zo over denkt als ik. Hier dan ook nog een link: http://www.voedingisgezondheid.nl/Soja.html