Hoe kan het dat koolzuurgas verdeeld blijft in frisdrank?

Je zou denken dat gas lichter is dan vloeistof, en dat koolzuurgas zich zou ophopen bovenin een fles frisdrank, als deze een tijdje staat. Hoe blijven koolzuurgas en de frisdrank toch gemengd?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
6.2K

Het beste antwoord

CO2 blijft niet "verdeeld" in je frisdrank, maar opgelost.

Zoals je wellicht weet, water bevat veel gassen die opgelost zijn, en de hoeveelheid gas dat opgelost kan blijven in water is afhankelijk van een aantal factoren.
Sowieso de vloeistof (in dit geval water, eventueel met suiker en smaakstoffen), de druk, en de temperatuur.

Nou, de solvabiliteit van gassen wordt gedefinieerd door de Wet van Henry, en zonder te veel in details te gaan, hoe hoger de druk en hoe lager de temperatuur, hoe meer gas in het water opgelost kan blijven.
De normale druk van een blik of een fles frisdrank is 2,2 bar ( ca. 2,2 keer de normale luchtdruk op zeeniveau), en alleen hierdoor kan veel meer CO2 in oplossing blijven.
Als de fles (of blik) dicht is, dan kan de CO2 niet ontsnappen, en blijft CO2 dus netjes opgelost en "onzichtbaar" in de blik/fles.
Als je de fles afkoelt, dan zal de druk zelfs iets lager zijn, en de CO2 nog beter oplossen.

Nu ga je de fles (of blik) openen. Ineens valt de overdruk weg, van 2,2 naar 1 bar, waardoor al de CO2 die opgelost was in het water, niet meer zo kan blijven. Er ontstaan onmiddellijk belletjes, die (uiteraard) lichter zijn dan het water, en dus omhoog gaan.
Naarmate je drank warmer wordt, zal steeds meer gas ontsnappen, omdat het minder goed opgelost kan blijven, en uiteindelijk krijg je een frisdrank dat amper meer gas bevat. Helemaal weg zal het nooit zijn, maar op een gegeven moment zie je geen belletjes meer.
Wil je alle gas laten ontsnappen, dan moet je de frisdrank koken, en dan zullen alle opgeloste gassen (CO2, O2, N2) ontsnappen (weggedreven door waterdamp), en blijft alleen water (en suikers) achter. Dat wordt genaamd "ontlucht water".

Hetzelfde principe geldt voor duikers die op grote diepte lucht ademen onder grote druk: er lost gigantisch veel lucht in hun bloed op, en als ze te snel naar de oppervlakte gaan, dan kan al die gas niet meer in oplossing blijven, er ontstaan gasbellen in hun bloed en weefsels, en de duiker kan hieraan doodgaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit beantwoordt mijn vraag (meer dan) volledig! Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Al de tijd dat de fles nog helemaal dicht zit is het koolzuurgas vermengd met de frisdrank en zie je niets. Als je de fles open doet zie je bubbeltjes ontstaan die naar boven gaan (precies wat je zegt) en zo gaat het koolzuur langzaam uit de fles. Als je de fles lange tijd open laat staan is het koolzuur dus ook wel degelijk minder geworden.

Ik houd niet zo van veel koolzuur in cola dus mijn gezinsleden drinken het eerste deel van de cola op en ik het laatste deel.