Hoe lang kun je zelf geperste appelsap bewaren buiten de koelkast?

Ik ben appelcider aan het maken en had alleen een grote (30 liter) ton. Ik heb maar 4 liter appelsap. Ik las op internet dat je ton vol moet zijn anders wordt het zuur. Mijn vraag is dus hoe lang kan ik het bewaren voor ik het in een 4/5 liter ton kan doen? Ik kan pas in het weekend naar een brouwwinkel.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Dranken
2.6K

Het beste antwoord

In het sap van vers geperste appelen komt (via de lucht) een mutatie van een bepaalde E-Coli bacterie voor (vraag me even niet welke precies). Bij een temperatuur van rond de 25% en voldoende blootstelling aan (niet gezuiverde) lucht tiert die binnen 4 dagen redelijk welig....

Maar, ik ben geen voedselexpert!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Is het niet het veiligst om even te kijken of je de appelsap tijdelijk bij iemand in de vriezer kan leggen. Zou zonde zijn als je sap verprutst voordat je er cider van hebt kunnen maken.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
"Ton vol":
Het geldt voor bijna elk voedsel: zo weinig mogelijk lucht erbij (liefst GEEN) bij 't bewaren.
En invriezen inderdaad.