Wat is de pH-waarde van volle melk?

Zodra drinken of eten een pH-waarde hebben van minder dan 5.5, dan begint het tandglazuur op te lossen. Nu is de vraag wat de pH-waarde van volle melk is, want op internet zijn er bronnen die aangeven dat het in de veilige zone boven 5.5 zit en een andere geeft juist aan dat het een sterke zuur is.

Bronnen die 4.5 als pH-waarde voor volle melk aangeven:
http://www.food-info.net/nl/qa/qa-fp65.htm
http://www.gezondheidsnet.nl/voeding/artikelen/9002/de-ph-waarde-van-boter-kaas-en-eieren

Bronnen die minimaal 6 als pH-waarde voor volle melk aangeven:
http://www.nvz.nl/internet/pages/template.php?rID=512
http://www.patentstorm.us/patents/4212893/description.html

Ook vraag ik mij af of de pH-waarde van de volle melk verschilt tussen koeien-, geiten- en paardenmelk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken
11.4K

Antwoorden (2)

Melk zoals deze uit de uiers van een koe komt, heeft een pH zeer dicht bij neutraal, rond 6,7 (neutraal is 7, lager betekent zuur, hoger betekent alkali)

Commerciële melk ondergaat een aantal industriële processen die een beetje invloed hebben op de pH, maar de melk in de fles blijft nog altijd rond de 6,4-6,7 en dat betekent dat melk zo goed als pH-neutraal is.
Niet onbelangrijk, melk bevat een aantal zouten die een buffer effect hebben, dat wil zeggen dat melk in staat is om zuren en alkali's te neutraliseren (tot een zeker hoogte) Dat is de reden waarom na inname van bepaalde zure stoffen, het drinken van melk kan helpen om het schadelijk effect van deze stoffen te verminderen.
Daarnaast kunnen de eiwitten van melk zich binden aan giftige stoffen, maar dat heeft niets met pH te maken.

Als melk fermenteert of bederft onder invloed van melkzuurbacteriën, dan vormt zich melkzuur (en andere zuren en stoffen, maar dat even terzijde) Melkzuur is beslist geen sterke zuur, maar zorgt wel voor een verlaging van de pH van de melk.
Als de pH laag genoeg is, dan zijn de eiwitten in de melk niet meer stabiel, en afhankelijk van wat voor soort bederf of fermentatieproces heeft plaats gevonden, krijg je zure melk, yoghurt of zachte kaas.
Bij voorbeeld yoghurt heeft een pH tussen 3,5 en 4,5.

Dus samenvattend: als uw melk nog steeds drinkbaar is, is uw tandglazuur het laatste waarover u zich zorgen moet maken.

Er zijn uiteraard inderdaad verschillen tussen de pH van de melk van verschillende diersoorten (en ook van de mens, uiteraard), maar de soorten melk die wij mensen drinken (koe, geit, schaap, paard, kameel...) zitten allemaal rond neutraal of licht zuur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gewone verse melk niet schadelijk voor glazuur, echter blootliggend dentine kan al beschadigd worden bij pH 6,7, dan is zelfs leidingswater of water in flessen een probleem...Relieving Dry Mouth: Varying Levels of pH Found in Bottled Water Bailey Jean Fisher; Angela Spencer, PhD; Van Haywood, DMD; and Gayathri Konchady, DMD