Nieuwe alcoholwet: Wat mag ik wel en niet?

Dus ik hoorde dat de nieuwe alcoholwet ingaat om 28 december of zoiets.
Ik ben nu 17 en word op 21 oktober 2013 achttien.
Mag ik dus alcohol kopen/consumeren of niet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Dranken

Antwoorden (4)

Nee je mag geen alcohol kopen onder de 18. Je mag het wel gewoon drinken neem ik aan. En je moet dan ook 18 zijn om sigaretten te kopen. En 16 jarige mogen volgens mij ook geen alcohol meer bij zich hebben. Maar ik weet nou niet of je voor bier ook 18 moet zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij mag vanaf 28 december tot en met 20 oktober 2013 op openbare plekken geen alcohol meer voor handen hebben, dus ook niet meer met een kratje bier over straat heen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je mag gewoon alcohol blijven kopen. Voor jou verandert er niets. Alleen wanneer je jonger dan 16 bent, mag je geen alcohol kopen of in het openbaar bij je hebben. Dit gaat in op 1 januari
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Er gaan alleen veranderingen in op 1 januari en die gelden niet voor jou. Het nieuwe kabinet heeft wel andere plannen maar die staan los van de nieuwe Drank- en Horecawet die 1 januari in gaat. Die plannen zouden jou wel treffen maar die moeten eerst nog door de eerste kamer en dan moet er nog een datum komen.

Op 1 januari 2013 gaat de aangepaste Drank- en Horecawet in. De regels voor de verkoop van alcohol aan jongeren onder de 16 worden strenger.

De belangrijkste wijzigingen in de nieuwe wet:

Jongeren onder de 16 jaar zijn straks strafbaar als ze alcohol bij zich hebben op straat of op andere plekken in de openbare ruimte. Bijvoorbeeld in een kroeg, winkelcentrum, stationshal of park.
Het maakt niet uit of jongeren beneden de 16 zwak alcoholische drank of sterke drank bij zich hebben. Ze zijn in beide gevallen strafbaar.
De burgemeester kan de alcoholverkoop in de detailhandel tijdelijk verbieden als geconstateerd is dat de leeftijdsgrenzen 3 keer zijn overtreden binnen een periode van 12 maanden.
De gemeenten gaan voortaan toezicht houden op de naleving van de Drank- en Horecawet. Nu is de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit (NVWA) hiervoor verantwoordelijk. De Handreiking Drank- en Horecawet helpt gemeenten bij de uitvoering van hun nieuwe taken.